Wystawa „Piotr Bosacki – Sprawa jest w załatwieniu" w CSW

Piotr Bosacki, artysta z pokolenia trzydziestolatków, w niecodzienny sposób łączy sztukę z muzyką i pasje konstruktorskie z filozofią.

Aktualizacja: 18.04.2015 18:23 Publikacja: 18.04.2015 16:00

Piotr Bosacki, Aceton, 2014, animacja z cyklu Die Kunst der Animation

Piotr Bosacki, Aceton, 2014, animacja z cyklu Die Kunst der Animation

Foto: materiały prasowe

Jego wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej jest pierwszą tak wszechstronną prezentacją prac artysty, a zarazem adiunkta w Katedrze Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Dla Zamku Ujazdowskim Bosacki przygotował specjalną instalację „Chamber Music" – architektoniczny labirynt, który pełni jednocześnie rolę gigantycznego ośmiotonowego instrumentu muzycznego, skonstruowanego ze stali i lamp jarzeniowych. Widz „gra na nim", krążąc we wnętrzu po kolejnych „klatkach", czy boxach. Przejście z jednego pomieszczenia do następnego inicjuje „muzykę" lamp. W każdym pokoju dźwięczą one inaczej, każde otwarcie drzwi pozwala na „komponowanie" innych akordów. Otwierając lub zamykając drzwi, decydujemy, co usłyszymy.

„Lampy wydają dźwięki określonej wysokości. Przechodząc z pokoju do pokoju, słyszymy więc łańcuch akordów, które można zapisać w nutach. Układ dźwięków „Chamber Music" zaczerpnąłem z mojego „Piątego zwoju" na sześć instrumentów smyczkowych. Tytuł instalacji to oczywiście gra słów. „Chamber Music" znaczy „muzyka kameralna". Samo „chamber" oznacza natomiast „pokój", „komórkę", a z „komórek" właśnie składa się instalacja" – tłumaczy artysta, absolwent nie tylko ASP, ale także Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu.

Nie mniej intrygują jego „Instrumenty strunowe", czy inaczej „Kołomaszyny" – rzeźby skonstruowane z kół zębatych i sprężyn. W zasadzie to instrument milczący, którego ruch wizualizuje pewien system harmoniczny. Widz może jednak wydobyć z jego sprężynowych strun także dźwięk.

Animowane filmy z cyklu „Die Kunst der Animation" zadziwiają przeobrażeniami prozaicznych przedmiotów w artystyczne maszyny, np. jednorazowe długopisy tworzą model pompy zanurzonej w acetonie (jej ruch pozwala uzyskać na filmie bardzo ciekawe efekty animacji). Oryginalną animację tworzy także rejestracja przystrzyżonych fragmentów wełnianych dywanów na mini krosnach jak na filmowych klatkach.

Tytuł wystawy „Sprawa jest w załatwieniu" nawiązuję wprost do kolejnej gigantycznej instalacji złożonej z 12 odkurzaczy, które wciągają powietrze przez filtry, czemu towarzyszy potężny hałas i wzbijający się kurz . Filtry tworzą ogromny panel z trójwymiarowych piramidek., który z czasem od kurzu zszarzeje i upodobni się do obrazu, a zarazem ekranu wygłuszającego. Jak długo to potrwa, trudno z góry określić.

A finałowa instalacja to gigantyczne akwarium, w którym wodę wprawiają w ruch małe elektryczne wiatraczki. W akwarium żyją żywe organizmy – dafnie. Wirowy ruch wody sprawia, że wyglądają jak gwiezdny kurz, czy mgławica galaktyk we wszechświecie. Dlatego ta instalacja nosi tytuł „Kosmos".

Piotr Bosacki nie poprzestają na pomysłowych igraszkach z pogranicza dyscyplin . Prace, które tworzy są zwykle dla niego pretekstem do filozoficznych rozważań . Dla niego świat jest mechaniczny, ale „mechaniczność" maszyn budowanych przez człowieka już nie ogranicza się do niej. Konstrukcje te przeniesione do sztuki potrafią otworzyć nas na kosmiczne problemy nieskończoności.

Wystawa „Piotr Bosacki – Sprawa jest w załatwieniu" w CSW czynna do 14 czerwca

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu