Jak Witkacy zużywał kobiety

O Stanisławie Ignacym Witkiewiczu i jego relacjach z kobietami mówi otwarta dziś wystawa w Muzeum Historii Katowic.

Publikacja: 11.06.2015 17:00

Foto: materiały prasowe

Przygotowywana przez kilka lat przez Natalię Kruszynę, a zatytułowana „Witkacy i kobiety. Nienasycenie" ekspozycja prezentuje ponad sto prac artysty – obrazów i rysunków oraz około 50 fotografii, z których znaczna część jest również jego autorstwa, a pozostałe powstały z jego inspiracji i zostały zrobione przez jego przyjaciół i znajomych. Przestawiają kobiety mu najbliższe – matkę, ciotkę, kuzynkę, narzeczoną, żonę, przyjaciółki, kochanki. Witkacy był przystojnym, inteligentnym i niezwykle żywiołowym mężczyzną, który podobał się wielu kobietom i wiele z nich zdobył, wyzwalając emocje, które osadzał w swoich dziełach. Kobiety „zużywał dla celów artystycznych".

- Lista jego fascynacji jest wciąż niezamknięta, ostatnie obliczenia mówią o blisko 80. – mówi Natalia Kruszyna . - Kobiety Witkacego prezentowały podobny typ urody. Na pewno fascynowały go duże oczy, duże usta, taka wyrazista twarz. Preferował blondynki, chociaż Żydówki również bardzo go pociągały. I dodaje, że poprzez obraz chce opowiedzieć o niektórych kobietach z otoczenia Witkacego, a przy tym zaprezentować, jakie były artystyczne owoce ich spotkania z twórcą tej miary.

Prace eksponowane są w pięciu salach, z których każda przedstawia inny temat związany z widzeniem kobiecości przez Witkacego. To: „Rodzina i przyjaźń", „Młodość i fantazja", „Zmysły", „Fatum" oraz „Ironia".

- Przeróżne kobiety spotykał na swej drodze, a one przeróżne budziły w nim uczucia. – dodaje Natalia Kruszyna . -Od miłości rodzinnej i przyjacielskiej, przez młodzieńcze, romantyczne zadurzenia – aż do istnego szaleństwa zmysłów. Niestety, nadmierna oscylacja emocji doprowadziła do tragedii, która położyła się cieniem na całym jego istnieniu i twórczości. I tylko wrodzona skłonność do groteski wielokroć pozwalała mu skutecznie dystansować się od rzeczywistości lub bezlitośnie ją komentować. Wystawa została przygotowana w ramach obchodów ogłoszonego przez Senat RP Roku Witkiewiczów w 130. rocznicę urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885-1939) oraz w 100. rocznicę śmierci jego ojca Stanisława Witkiewicza (1851-1915).

Prace przedstawione na niej pochodzą z 12 polskich muzeów oraz Biblioteki Narodowej w Warszawie i Jagiellońskiej w Krakowie. Wiele z nich pokazano publicznie po raz pierwszy od wielu lat. Wśród nich jest też część liczącej ponad 30 prac kolekcji Muzeum Historii Katowic, na którą składają się w przeważającej części portrety Eugenii Kuźnickiej-Wyszomirskiej, zwanej Asymetryczną Damą. Stała ich ekspozycja nie jest możliwa ze względu na wyjątkową kruchość i wrażliwość techniki pasteli, w której powstały portrety, jak również ze względu na rozległe prace konserwatorskie, jakim zostały poddane. Warto wybrać się do Katowic, by te malarskie rarytasy zobaczyć. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia.

Towarzyszy jej wydawnictwo oraz cykl imprez – wśród nich są odczyty literaturoznawców i historyków sztuki o Witkacym i jego twórczości. Przygotowano też specjalnie adresowane propozycje dla dzieci, dla których został opracowany przewodnik po wystawie z rebusami, kolorowankami i wieloma ciekawymi zadaniami do wykonania.

Przygotowywana przez kilka lat przez Natalię Kruszynę, a zatytułowana „Witkacy i kobiety. Nienasycenie" ekspozycja prezentuje ponad sto prac artysty – obrazów i rysunków oraz około 50 fotografii, z których znaczna część jest również jego autorstwa, a pozostałe powstały z jego inspiracji i zostały zrobione przez jego przyjaciół i znajomych. Przestawiają kobiety mu najbliższe – matkę, ciotkę, kuzynkę, narzeczoną, żonę, przyjaciółki, kochanki. Witkacy był przystojnym, inteligentnym i niezwykle żywiołowym mężczyzną, który podobał się wielu kobietom i wiele z nich zdobył, wyzwalając emocje, które osadzał w swoich dziełach. Kobiety „zużywał dla celów artystycznych".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił