Piękno ćmielowskiej porcelany

Wystawa ceramiki ćmielowskiej w Muzeum Narodowym w Kielcach inauguruje obchody 225-lecia Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A., dziś jednego z największych producentów w Europie.

Aktualizacja: 18.07.2015 07:44 Publikacja: 17.07.2015 19:00

- O dziejach fabryki w Ćmielowie opowiadamy, pokazując ponad 600 eksponatów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach i 36 z Muzeum Narodowego w Krakowie – mówi "Rzeczpospolitej" kuratorka wystawy Magdalena Śniegulska-Gomuła. - Całość naszej kolekcji liczy 1400 obiektów i oddaje pełny rozwój fabryki od XIX do XXI wieku.

Swoją działalność rozpoczęła jako magnacka farfurnia, wytwarzająca naczynia z fajansu, kamionki i majoliki. Jej założycielem był w 1809 roku hrabia Jacek Małachowski herbu Nałęcz, kanclerz wielki koronny i poseł na sejm. Początki wytwórni przypominają na wystawie fajansowe puszki z antykizowaną dekoracją i wazy z uchwytami w kształcie liści palmowych, które wzorowano na wyrobach angielskiej fabryki Wedgwooda.

Produkcja porcelany ruszyła w Ćmielowie w końcu lat 40. XIX wieku. Europejski poziom osiągnęła na przełomie XIX/XX wieku, kiedy Druccy Lubeccy, jedni z kolejnych właścicieli, zmodernizowali fabrykę i sprowadzili instruktorów z Limoges, by szkolili miejscowych pracowników. Najbardziej znanym produktem tamtego czasu jest serwis Giewont o nieco kanciastych konturach, który zdobył uznanie na wystawie w Krakowie w 1905.

Z okresu dwudziestolecia międzywojennego pochodzą z kolei piękne serwisy Bogdana Wendorfa „Kula", „Kaprys" i „Płaski", będące kwintesencją eleganckiego stylu art déco, a także wystawny „Belweder", który do dziś gości na dyplomatycznych stołach .

Osobną salę zajmują słynne kolekcjonerskie figurki. Pierwsze pochodząc z XIX wieku. Służyły wówczas nie tylko do ozdoby, ale pełniły rolę przycisków do papieru, wazoników, kałamarzy, kadzielniczek. W dwudziestoleciu międzywojennym ćmielowskie figurki stały się autorskimi miniaturowymi rzeźbami, projektowanymi na zamówienie wytwórni. W 1929 roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu zaprezentowano m.in. „Łowiczankę" Bogumiła Marcinka. A w 1931 Adam Siemaszko, warszawski grafik i rzeźbiarz zaprojektował figurkę-karykaturę Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Powojenne lata 50 przyniosły falę awangardowych projektów artystów związanych z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, współpracujących z Ćmielowem: Henryka Jędrasiaka, Hanny Orthwein, Lubomira Tomaszewskiego. Stały się one ikonami polskiego wzornictwa. Limitowane serie trafiały do wybranych stołecznych sklepów i robiły furorę na wystawach i targach za granicą. Figurki te przedstawiają ludzi i zwierzęta. Nie przypominają mieszczańskich bibelotów, lecz współczesne rzeźby, inspirowane nowym stylem życia, modą i sztuką, zwłaszcza Picassem.

Obok historycznych już produktów, na kieleckiej wystawie można także zobaczyć także współczesne modele porcelany z Ćmielowa, m.in. zestawy herbaciany i kawowy „Table of Europe" z geometrycznymi ornamentami, inspirowanymi motywami zdobniczymi różnych krajów UE. Serwis zaprojektowany został w eksperymentalnym Ćmielów Design Studio, prowadzonym przez Marka Cecułę, światowej sławy polskiego artystę ceramika, a zarazem dyrektora artystycznego Fabryki Porcelany „Ćmielów" i „Chodzież"

Podczas jubileuszowego wernisażu w Kielcach ogłoszono także zwycięzcę zorganizowanego po raz pierwszy konkursu wyróżniającego osoby szczególne zasłużone dla rozwoju polskiego wzornictwa, ceramiki i porcelany. Jego laureatką została Danuta Duszniak, autorka pionierskiego w latach 50. Stylu „New Look". Projektantka kilkudziesięciu wzorów ceramiki użytkowej, które stały się ikonami polskiego designu, jak np. serwisy do kawy „Kolumb" (1956), „Prometeusz" i „Koko"(1959), czy wazon „Rock and Roll". Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów" i „Chodzież" S.A. chcą w porozumieniu z projektantką wrócić do tych wzorów, które niegdyś uznano za zbyt śmiałe i nie wdrożono do produkcji.

Wystawa „Od manufaktury magnackiej do przemysłu. Ceramika ćmielowska w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach" czynna od 16 lipca do 31 października. Towarzyszy jej piękny, bogato ilustrowany album, przedstawiający historię wytwórni i typowe dla niej dekoracje ceramiki

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem