Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 06.12.2015 15:11 Publikacja: 06.12.2015 15:00
Teresa Rudowicz Numer 78, 1960
Foto: materiały prasowe
Aleksander Kobzdej Południowy, 1959
Foto: materiały prasowe
Tadeusz Brzozowski Fraucymer,1959
Foto: materiały prasowe
Teresa Rudowicz Numer 76, 1960
Foto: materiały prasowe
„15 Polish Painters" – to była bezprecedensowa wystawa w USA najlepszych awangardowych artystów zza żelaznej kurtyny. Została doskonale przyjęta przez publiczność i krytyków. W jej historii mieszają się wątki artystyczne z politycznymi. Wszystko zaczęło się w 1959 roku od krótkiej wizyty ówczesnego wiceprezydenta USA Richarda Nixona w Warszawie, gdy wracał z oficjalnego pobytu w Moskwie.
Towarzyszył mu m.in. Porter McCray, dyrektor departamentu wystaw objazdowych Musum of Modern Art w Nowym Jorku (MoMA), który podjął pierwsze rozmowy na temat zorganizowania wymiennych wystaw amerykańskiej i polskiej sztuki współczesnej. Potem negocjacje kontynuował Peter Selz, kurator MoMA, który specjalnie przyleciał do Polski jeszcze w tym samym roku i odwiedzał interesujących go artystów w Krakowie i Warszawie, m.in. Bzozowskiego, Kantora, Nowosielskiego, Szapocznikow, Bogusza.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Nowa wystawa na Zamku Królewskim w Warszawie prezentuje ponad 130 dzieł, głównie antycznych rzeźb, odwołując się...
Wystawa rzeźb Magdaleny Abakanowicz w Ogrodach Królewskich na Wawelu pozwala spojrzeć na twórczość artystki z no...
Immersyjną wystawę „Dalí Cybernetics” w Warszawie, inspirowaną malarstwem artysty, obejrzało już ponad 35 tysię...
Prace tego artysty dysydenta zna cały świat. Jedną ?z nich Ai Weiwei przygotował dla Parku Rzeźby na Bródnie – p...
Na Wawelu można podziwiać ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla z muzeów we Lwowie i w S...
Wspiera edukację, lokalne społeczności oraz pracowników w ich trudnych życiowych momentach. Od 35 lat duński holding VKR – właściciel marek VELUX oraz spółek siostrzanych konsekwentnie pokazuje, że kapitał społeczny jest tak samo ważny jak kapitał finansowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas