Czas przełamać negatywny stereotyp pokolenia Z

Młodzi ludzie lepiej czują się w międzypokoleniowych zespołach niż przedstawiciele starszych generacji, którzy często są uprzedzeni do początkujących pracowników.

Publikacja: 14.10.2024 04:56

Czas przełamać negatywny stereotyp pokolenia Z

Foto: Adobe Stock

Aż 71 proc. młodych ludzi z pokolenia Z dobrze lub bardzo dobrze ocenia współpracę ze starszymi generacjami. Jednak wśród starszych pozytywnych ocen jest znacząco mniej (57 proc.), natomiast niemal dwukrotnie większy niż u zetek jest odsetek osób, które o tej współpracy mają złe zdanie (9 proc.) – pokazuje badanie firmy doradztwa personalnego Hays Poland oraz fundacji OFF school.

„Rzeczpospolita” jako pierwsza opisuje raport z tego badania, które we wrześniu tego roku objęło prawie 450 młodych pracowników (osób do 26. roku życia z pokolenia Z) i niemal 370 pracodawców reprezentujących pozostałe, starsze generacje.

Podobne różnice widać w ocenie komunikacji międzypokoleniowej – podczas gdy 72 proc. zetek dobrze ocenia komunikację ze starszymi współpracownikami i szefami, to wśród starszych osób pozytywne opinie wyraża 63 proc.

Skąd ta rezerwa, a czasem i niechęć przedstawicieli starszych pokoleń wobec najmłodszych pracowników urodzonych po 1995 r., skoro – jak wynika z badania – jedni i drudzy wysoko cenią stabilność zatrudnienia i chcą być częścią zespołu, w którym panuje pozytywna atmosfera, wzajemny szacunek i jasna komunikacja ułatwiająca współpracę i rozwiązanie każdego problemu? Choćby z tego, że młodzi wolą się komunikować tekstowo (e-maile czy e-komunikatory), a starsi preferują bezpośrednie rozmowy.

Do tego dochodzi kwestia negatywnej narracji, która przedstawia zetki jako leniwe i niechętne do większego wysiłku czy nauki. – Może to wynikać z niezrozumienia młodych ludzi lub postrzegania odmienności ich zachowań jako negatywnego zjawiska – podkreślają autorzy raportu.

Tę odmienność widać np. w podejściu do elastyczności pracy, której oczekują ponad dwie trzecie przedstawicieli generacji Z. Najczęściej zależy im na elastycznych godzinach pracy, na możliwości wyboru dni pracy lub rozpoczęcia pracy w określonych przedziałach godzinowych. Jak podkreśla Grzegorz Święch, współzałożyciel fundacji OFF school, większa swoboda i możliwość elastycznego planowania tygodnia pracy jest szczególnie ważna dla zetek, które częściej zawierają umowy z kilkoma pracodawcami lub zleceniodawcami naraz.

Tymczasem dla starszych pokoleń elastyczność to głównie możliwość pracy hybrydowej (która dla wielu zetek jest czymś naturalnym) lub określonych przedziałów godzinowych. Pracę w dowolnych godzinach oferuje jedynie 3 proc. badanych firm.

Spore różnice są też widoczne w podejściu do nadgodzin, z którymi spotkało się w pracy 41 proc. zetek. Dla ponad 80 proc. młodych ludzi odmowa pracy po godzinach to dowód na to, że priorytetem pracownika jest work-life balance, czyli równowaga między pracą a życiem prywatnym. Tę opinię podziela 58 proc. pracodawców ze starszych pokoleń, ale co piąty uważa, że odmowa pracy w nadgodzinach jest jednoznaczna z niezrozumieniem potrzeb firmy, a 12 proc. łączy ją z brakiem zaangażowania. Ich opinię podziela tylko 3 proc. pokolenia Z, któremu jednak pracodawcy ze starszych pokoleń dość często (aż 44 proc.) przypisują brak zaangażowania.

Na liście niezrozumiałych dla nich postaw i zachowań młodych ludzi jest m.in „nadmierne” korzystanie przez zetki z mediów społecznościowych w pracy (46 proc.), a także brak lojalności wobec firmy, brak umiejętności organizacji czasu pracy, oczekiwanie szybkiego awansu i brak uznania dla osób na wyższym stanowisku. Z kolei zetki najczęściej wytykają starszym współpracownikom protekcjonalne traktowanie młodych pracowników jak dzieci, brak otwartości na zmiany, wywyższane się, a także nadmierne przepracowywanie się.

Jednak obie strony dostrzegają też wzajemnie swoje atuty, które mogą być bazą do dobrej współpracy. Wśród zalet pracowników ze starszych pokoleń zetki wskazują np. większe doświadczenie i praktyczną wiedzę, umiejętność „załatwiania” różnych rzeczy i ratowania sytuacji. Z kolei starsi cenią kreatywność młodych ludzi, ich otwartość na różnorodność i ekologię oraz na feedback.

Jak podkreśla Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza Hays Poland, podstawą skutecznych, międzypokoleniowych zespołów jest otwarta postawa – obie strony powinny uświadomić sobie potencjalne uprzedzenia, które mogą utrudniać im budowanie partnerskich relacji. – Niezbędna jest także elastyczność, umiejętność wypracowywania kompromisów oraz wiara w dobre intencje i umiejętności drugiej osoby – zaznacza Agnieszka Kolenda.

Aż 71 proc. młodych ludzi z pokolenia Z dobrze lub bardzo dobrze ocenia współpracę ze starszymi generacjami. Jednak wśród starszych pozytywnych ocen jest znacząco mniej (57 proc.), natomiast niemal dwukrotnie większy niż u zetek jest odsetek osób, które o tej współpracy mają złe zdanie (9 proc.) – pokazuje badanie firmy doradztwa personalnego Hays Poland oraz fundacji OFF school.

„Rzeczpospolita” jako pierwsza opisuje raport z tego badania, które we wrześniu tego roku objęło prawie 450 młodych pracowników (osób do 26. roku życia z pokolenia Z) i niemal 370 pracodawców reprezentujących pozostałe, starsze generacje.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Celujemy w specjalistę, potrzebujemy robotnika
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Rynek pracy
Dramat na rynku pracy Rosji. Kreml prosi Zimbabwe o pomoc
Rynek pracy
Czterodniowy tydzień pracy: Ruszył eksperyment z udziałem ponad 1000 pracowników
Rynek pracy
Pracownicy mniejszych firm cierpią przez problemy pracodawców
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Rynek pracy
Sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy szybciej niż myślisz
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni