Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 13.12.2024 22:43 Publikacja: 15.11.2022 22:00
Foto: Adobe Stock
Nawet biorąc pod uwagę strukturę gospodarczą Polski i nasz ogólny, mało zaawansowany poziom cyfryzacji, niedobór kadr w IT wynosi około 25 tys. specjalistów – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny w publikowanym w środę raporcie pt. „Ilu specjalistów IT brakuje w Polsce?”, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
Wyliczona przez PIE luka strukturalna w IT wydaje się niewielka na tle wcześniejszych szacunków mówiących o deficycie rzędu 50 czy nawet 350 tys. informatyków. Jak jednak twierdzi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekonomistka z Uniwersytetu Warszawskiego, nawet 25 tys. wysoko wykwalifikowanych specjalistów oznacza trudny do wyrównania deficyt, który w najbliższych dwóch-, trzech latach może się szybko powiększyć m.in. ze względu na rosnący popyt na informatyków za granicą.
Ponad 114 tys. wakatów czekało na pracowników pod koniec września. To najwięcej wolnych miejsc pracy od wiosny zeszłego roku.
Różnica pomiędzy tymi, którzy pracują, a dziećmi, młodzieżą i starszymi staje się coraz poważniejsza. Najbardziej jest widoczna w woj. świętokrzyskim i łódzkim.
Rośnie liczba pracujących cudzoziemców. To już ponad milion. Są też coraz większą grupą wszystkich pracowników.
Przyrost etatów w gospodarce USA był w listopadzie nieco wyższy od prognoz. Stopa bezrobocia jednak lekko wzrosła.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W ciągu dwóch lat w branży budowlanej zabraknąć może ponad 53 tys. pracowników. Lukę mogę wypełnić tylko cudzoziemcy – wynika z analizy ekonomistów Credit Agricole Bank Polska. Jak poradzą sobie firmy?
Przedstawiciele zarządu Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Pracowników Poczty i Związku Zawodowego Unia Pocztowa, podpisali porozumienie kończące spory zbiorowe wszczęte na tle płacowym w 2019 i 2023 r.
Deklarowanego w badaniach wzrostu gotowości firm do zwiększania zatrudnienia w 2025 r. nie widać w listopadowych danych o ofertach pracy, także tej sezonowej.
Programy motywacyjne (opcyjnie) w startupach stanowią świetne narzędzie dla zatrzymania kluczowych pracowników (i nie tylko) w spółce. Są one jednak także potencjalnym źródłem wielu problemów, jakie wyniknąć mogą z nabycia przez beneficjentów udziałów (akcji) w spółce.
Rząd pracuje nad zmianą definicji mobbingu, dzięki czemu pracownikowi łatwiej będzie zgłosić takie zachowanie.
Wiele obietnic pracowniczych zostało już zrealizowanych. Zabrakło jednak odważnych, kluczowych zmian w ubezpieczeniach społecznych.
Nadchodzący 2025 rok nie oszczędzi portfeli pracodawców i przedsiębiorców. Będą też musieli się zmierzyć z nowymi obowiązkami. Wzrośnie pensja minimalna i składki na ZUS, szykują się też kontrole umów B2B. Na obniżce składki zdrowotnej zyska niewielu.
Poszkodowani przedsiębiorcy mogą się starać m.in. o sfinansowanie kosztów utrzymania miejsc pracy osób niepełnosprawnych czy zgodę na elastyczne dysponowanie zfron. Jakie warunki trzeba spełnić?
Pracownik powinien uzyskać akceptację przełożonego na okazjonalną pracę zdalną. Czy musi on uzasadniać odmowę? Czy przy tej pracy firma też zwraca koszty używania materiałów i narzędzi? Czy taki zwrot podlega ZUS i PIT?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas