„Niezdecydowani” zmieniają wyniki sondaży

Marcin Duma - szef Homo Homini przedstawił wyniki badań, w których pod uwagę wzięto grupę "niezdecydowanych"

Publikacja: 06.09.2011 13:01

„Niezdecydowani” zmieniają wyniki sondaży

Foto: W Sieci Opinii

„Niezdecydowanych” jest obecnie około 20 procent. To duża liczba wyborców, o którą zabiegają wszystkie ugrupowania, bo to ich głosy mogą zaważyć na tym, kto wygra wybory.

Łukasz Mężyk na kulisykampanii.pl pisze:

W sondażach wyborców niezdecydowanych na ogół traktuje się dosyć brutalnie (GfK Polonia dla „Rz” i do niedawna TNS OBOP dla „GW”), eliminując ich deklaracje lub, co równoważne, przydzielając ich na zasadzie branki do innych partii proporcjonalnie do ich bazowego poparcia.

Można mieć do tej metody wiele uwag, ale jedna z nich jest kluczowa – jej wyniki nie mają nic wspólnego z rzeczywistym poparciem dla poszczególnych sił politycznych.

Według badań Homo Homini Platforma Obywatelska otrzymałaby 36,8 procent, Prawo i Sprawiedliwość na drugim miejscu z 31,4 procent, Sojusz Lewicy Demokratycznej 14,6 procent, Polskie Stronnictwo Ludowe weszłoby do Sejmu jako ostatnie z wynikiem 9,2 procent. Ruch Palikota 2,9 procent i Polska Jest Najważniejsza z 1,8 procent znajdą się pod kreską.

Reklama
Reklama

Dzięki takiemu badaniu przeprowadzonemu przed drugą turą wyborów prezydenckich przewidziano wynik z dokładnością do 0,5 punktu procentowego.

„Niezdecydowanych” jest obecnie około 20 procent. To duża liczba wyborców, o którą zabiegają wszystkie ugrupowania, bo to ich głosy mogą zaważyć na tym, kto wygra wybory.

Łukasz Mężyk na kulisykampanii.pl pisze:

Reklama
Publicystyka
Marek Kutarba: Czy Polska naprawdę powinna bać się bardziej sojuszniczych Niemiec niż wrogiej jej Rosji?
Publicystyka
Adam Bielan i Michał Kamiński podłożyli ogień pod koalicję. Donald Tusk ma problem
Publicystyka
Marek Migalski: Dekonstrukcja rządu
Publicystyka
Estera Flieger: Donald Tusk uwierzył, że może już tylko przegrać
Publicystyka
Dariusz Lasocki: 10 powodów, dla których wstyd mi za te wybory
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama