Wegańskie jogurty, lody i sery nowej kazeiny z Francji

Firma typu startup Standing Ovation z Paryża opracowała technologię produkcji wegańskiej kazeiny o smaku prawdziwego mleka, z której można robić jogurty, lody i sery - wegańskie, bez laktozy i z zawartością białka jak z prawdziwego mleka.

Publikacja: 26.12.2023 17:06

Wegańskie jogurty, lody i sery  nowej kazeiny z Francji

Wegańskie jogurty, lody i sery nowej kazeiny z Francji

Foto: Adobe Stock

Romain Chayot założył z partnerem trzy lata temu spółkę Standing Ovation w XIV dzielnicy p Paryża. Spółka wyprodukowała dotąd kilka kilogramów wegańskiej kazeiny, białka, nadającego mlecznym wyrobom smak i teksturę mleka, bez zawartości kropli mleka. Powstała z mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie, karmionych wodą, cukrem, solą i mineralnym azotem. Odpowiednie porcje tej kazeiny, wody, cukru, roślinnego tłuszczu i wapnia oraz enzymów dla wywołania fermentacji pozwolą stworzyć jogurty, lody i sery całkowicie wegańskie, bez laktozy — poinformował dziennik „La Tribune”.

Główną zaletą tej innowacji jest mniejszy wpływ na środowisko. Według analizy zewnętrznego specjalisty, wyroby mleczne pochodzące z precyzyjnej fermentacji firmy Standing Ovation wiążą się z mniejszą o 84 proc. produkcją gazów cieplarnianych od wyrobów z prawdziwego mleka. Ponadto wymagają 90 proc. mniej wody i korzystania z 99 proc. mniej gruntów rolnych. — Chcąc wypić choćby gram mleka trzeba mieć krowę, zwierzę co najmniej 2-3-letnie, które w tym czasie trzeba wyżywić, co wiąże się z emisją gazów cieplarnianych. A przemysłowy silos fermentacyjny o pojemności 200 m3 można napełnić w ciągu niecałej dobry toną kazeiny czyli produktem pochodzącym od kilku tysięcy krów — wyjaśnił Romain Chayot.

Czytaj więcej

Amerykanie robią „prawdziwe” mleko bez krów. Pomogły... grzyby

Poinformował, że wszystkie duże grupy mleczarskie, francuskie i zagraniczne interesują się nowym rozwiązaniem, bo chcą zwiększyć sprawność ekologiczną, a nie mają odpowiednich technologii. Jedna z nich, francuska Bel jest od czerwca 2022 udziałowcem tej spółki, zasiliła ją sumą 12 mln euro i zawarła umowę o strategicznym partnerstwie w pracach nad prototypami serów bez korzystania z surowców zwierzęcych.

- Zakres wyrobów jest szeroki, od produktów z regionu pochodzenia po nowe wegańskie sery. Reakcja rynku jest dość przychylna, a konkurencja bardzo ograniczona. Jedynie amerykańska New Culture jest w stanie produkować kazeinę metodą precyzyjnej fermentacji, ale skupiła się na razie na mozzarelli do pizzy — powiedział Francuz.

Standing Ovation chce dojść w lutym do zatrudnienia 28 pracowników i do produkcji kilku ton kazeiny rocznie, początkowo z wykorzystaniem podwykonawcy, a następnie we własnej fabryce w latach 2026-27. Aby ograniczyć wpływ na środowisko, ten zakład ma znaleźć się najbliżej najcięższego surowca — cukru. Odpad z produkcji, płyn, w którym trwa rozwijanie mikroorganizmów, może być następnie używany jako nawóz. Od nowego roku francuska kazeina będzie w sprzedaży w USA, w krajach Unii pojawi się rok później, po uzyskaniu zezwoleń — informuje francuski dziennik.

Romain Chayot założył z partnerem trzy lata temu spółkę Standing Ovation w XIV dzielnicy p Paryża. Spółka wyprodukowała dotąd kilka kilogramów wegańskiej kazeiny, białka, nadającego mlecznym wyrobom smak i teksturę mleka, bez zawartości kropli mleka. Powstała z mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie, karmionych wodą, cukrem, solą i mineralnym azotem. Odpowiednie porcje tej kazeiny, wody, cukru, roślinnego tłuszczu i wapnia oraz enzymów dla wywołania fermentacji pozwolą stworzyć jogurty, lody i sery całkowicie wegańskie, bez laktozy — poinformował dziennik „La Tribune”.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”