Czas pracy przy przewozach niezarobkowych

Aktualizacja: 19.05.2010 04:25 Publikacja: 19.05.2010 03:00

Czas pracy przy przewozach niezarobkowych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

[b]Dom pomocy społecznej, który jest jednostką budżetowo-organizacyjną powiatu miejskiego przeznaczoną dla osób w podeszłym wieku, zatrudnia kierowcę dziewięciomiejscowego mikrobusa. Jest to samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych z dwoma miejscami dla poruszających się na wózkach inwalidzkich. Czy w związku z rozliczaniem czasu pracy należy stosować przepisy o transporcie drogowym, czy kodeks pracy?[/b]

[i][b]Odpowiada Łukasz Bryła, naczelnik Wydziału Postępowań Sądowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego:[/b][/i]

Dom opieki społecznej nie jest przedsiębiorcą, a przewóz pensjonariuszy jest pomocniczy wobec prowadzonej działalności społecznej. Zatem przewozy pensjonariuszy nie mają charakteru zarobkowego.

Jeżeli pojazd, którym szofer wykonuje przewozy niezarobkowe, nie jest konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą, w ogóle nie stosuje się przepisów o transporcie drogowym (art. 3 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7705763B2F72A4A1D74350FE246CD86D?id=232414]ustawy o transporcie drogowym, DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.)[/link]. Dlatego taki przewóz nie podlega kontroli ITD.

Wyłączenie go spod badania ITD nie eliminuje stosowania wobec zatrudnionego na umowę o pracę szofera [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7027B10BFB047F0B54C9651DF66FDD43?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.[/link], dalej ustawa).

Generalnie odnosi się ona do kierowców zatrudnionych w stosunku pracy i zgodnie z normami jej rozdziału drugiego mogą oni pracować osiem godzin na dobę i przeciętnie 40 tygodniowo.

Obowiązują ich też normy nieprzerwanego dobowego i tygodniowego odpoczynku z art. 14 ustawy. Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekroczyć 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy (art. 12 ustawy).

Ustawa jako przepisy specjalne (lex specialis) ma pierwszeństwo przed kodeksem pracy i musi być stosowana do szoferów zaangażowanych na umowę o pracę. ITD kontroluje tylko normy czasu prowadzenia pojazdów, przerw i okresów odpoczynku.

Stanowi o tym rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (DzUrz UE L102/1 z 11 kwietnia 2006 r.).

[b]Dom pomocy społecznej, który jest jednostką budżetowo-organizacyjną powiatu miejskiego przeznaczoną dla osób w podeszłym wieku, zatrudnia kierowcę dziewięciomiejscowego mikrobusa. Jest to samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych z dwoma miejscami dla poruszających się na wózkach inwalidzkich. Czy w związku z rozliczaniem czasu pracy należy stosować przepisy o transporcie drogowym, czy kodeks pracy?[/b]

[i][b]Odpowiada Łukasz Bryła, naczelnik Wydziału Postępowań Sądowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego:[/b][/i]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów