Reklama
Rozwiń
Reklama

Więcej edukacji patriotycznej w szkołach

Jak uczyć o Holokauście? Będą specjalne warsztaty dla nauczycieli.

Aktualizacja: 10.07.2018 06:56 Publikacja: 09.07.2018 19:49

Więcej edukacji patriotycznej w szkołach

Foto: Adobe Stock

Kształtowanie postaw patriotycznych uczniów to najważniejszy cel, jaki zostanie postawiony przed szkołą w roku szkolnym 2018/2019. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało właśnie kierunki polityki oświatowej państwa. Skupienie się na wartościach patriotycznych zostało uzasadniane w dokumencie mijającą w tym roku setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

– Kształtowanie umysłów i postaw młodych ludzi jest bardzo ważnym elementem edukacji – zwraca uwagę Sławomir Broniarz, przewodniczący Związku Nauczycielstwa Polskiego, z wykształcenia historyk. – Ale trzeba bardzo uważać, by nie popaść w skrajności, bo zamiast patriotów można wychować ekstremistów – dodaje. Broniarz obawia się, że przy obecnym klimacie politycznym, niektórzy nauczyciele mogą „relatywizować fakty".

Obawy wśród nauczycieli budzi także fakt, że sprawa wychowania patriotycznego będzie kwestią podlegającą ocenie według wprowadzanych od września nowych regulaminów. Zgodnie z nimi zasady oceny będą określane przez władze szkoły.

– Jeśli dyrektor uzna, że za dużo uczę o Europie, a za mało o historii Polski, może mi wystawić niższą ocenę – mówi nauczycielka historii pracująca w szkole średniej na Mazowszu.

Ponadto w ramach działającej przy MEN Radzie opiniotwórczo-doradczej ds. edukacji i Holokaustu powstał pomysł, by przygotować dla nauczycieli materiały dydaktyczne, zorganizować konferencje i szkolenia, podczas których dowiedzą się, jak mają opowiadać uczniom o zagładzie Żydów.

Reklama
Reklama

Rada ta działa od stycznia 2018 r. i została powołana w związku z licznymi kontrowersjami towarzyszącymi głośnej, pierwszej nowelizacji ustawy o IPN. Powstała też wspólna platforma internetowa umożliwiająca członom Rady kontakt.

– Nawiązaliśmy współpracę z Fundacją Wiara i Prawda, co doprowadziło do powstania przy udziale Muzeum Auschwitz-Birkenau filmu, w którym w ciekawy dla młodych ludzi sposób uczymy ich o tych tragicznych wydarzeniach – mówi Paweł Poszytek, prezes Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która sfinansowała film. Dodaje, że podczas prezentacji filmu w nauczycielskim gronie wywiązała się dyskusja o tym, że choć w polskiej podstawie programowej jest uwzględniona kwestia Holokaustu, nie wiedzą jak o nim uczyć.

Sprawa ta została przedstawiona na lipcowym posiedzeniu Rady. Jej członkowie uznali, że „film i pakiet edukacyjny są materiałami pomocniczymi, które stanowią uzupełnienie podstawy programowej i mogą być wykorzystywane w różnorodny sposób w dydaktyce szkolnej" – wynika z komunikatu MEN. Uznano, że ta tematyka zostanie także włączona w cykl nauczania w szkole branżowej.

Ponadto wśród wytycznych na przyszły rok szkolny znalazło się m.in. rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów, rozwój kształcenia zawodowego, a także rozwijanie kompetencji cyfrowych.

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama