W swoim wystąpieniu rzecznik negatywnie ocenił projektowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej propozycje dotyczące zmiany przepisów określających liczebność uczniów w oddziałach przedszkolnych i szkolnych.
- Rezygnacja z określenia liczebności oddziału przedszkolnego może niekorzystnie wpłynąć na organizację zajęć z dziećmi oraz ich bezpieczeństwo - zaznaczył rzecznik.
Przypomniał przy tym, iż opowiadając się za obniżeniem wieku szkolnego, wielokrotnie podkreślał potrzebę dostosowania warunków edukacji do potrzeb małego dziecka. I dodał, że publicznie złożona deklaracja o określeniu w roku szkolnym 2014/2015 liczebności klas pierwszych (a w kolejnych latach — drugich, trzecich, itd.) była mocnym argumentem w wielkiej społecznej dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego. W jego ocenie, wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty proponowanych przez resort edukacji zmian dotyczących liczebności oddziałów stoi w sprzeczności z najlepiej pojętym dobrem dziecka.
Ze względu na konieczność zapewnienia dzieciom właściwych warunków nauki i wychowania rzecznik ponownie postuluje, aby zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej były prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
Zobacz całe wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej