Każda kobieta, która zakłada własną firmę, wnosi do niej talenty, cechy osobowościowe i doświadczenie. Różne modele biznesowe wymagają też różnych kompetencji. Na podstawie obserwacji kobiet sukcesu daje się jednak wyróżnić podstawowe umiejętności kobiety, która zarządza własną firmą. Należą do nich:
1. Przedsiębiorcze myślenie, skuteczne strategie, które pozwalają na profesjonalne prowadzenie firmy.
2. Własna inicjatywa. Kobieta przedsiębiorca nie czeka, aż ktoś nią pokieruje. Wie, czego nie wie i samodzielnie zdobywa niezbędne informacje.
3. Umiejętność podejmowania decyzji. Kobieta przedsiębiorca szybko podejmuje decyzje, często pod presją czasu. Nie boi się rozwiązywać trudnych kwestii.
4. Zdolność do podejmowania ryzyka. Kobiety, które prowadzą własne firmy świadomie podejmują ryzyko. Kobieta przedsiębiorca musi rozpoznać zagrożenia takie jak: problemy finansowe, pojawienie się konkurencji i nowych produktów, spadek zadowolenia klientów i szybko na nie reagować oraz rozwijać strategie, które pomogą zminimalizować zagrożenia lub je wyeliminować.