Jak sobie radzić z negatywnym stresem w pracy

Polacy należą do najbardziej zestresowanych pracowników, co odbija się na naszej efektywności i zdrowiu. „Rz” podpowiada, jak sobie radzić z nadmiernym napięciem

Publikacja: 01.02.2012 04:20

Jak sobie radzić z negatywnym stresem w pracy

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Badanie narodowego wskaźnika stresu wśród menedżerów i specjalistów, które prowadzi firma doradcza Extended Disc, wykazuje, że w Polsce poziom stresu jest najwyższy na tle kilkunastu objętych analizą krajów. Co prawda umiarkowany, pozytywny stres jest korzystny (mobilizuje do działania i zwiększa energię), ale jego negatywna wersja działa odwrotnie.

– Negatywny stres występuje wtedy, gdy nie potrafimy sobie poradzić ze zmianami albo z nadmiernym obciążeniem pracą. Jeśli taka sytuacja trwa dłużej, pojawia się przeciążenie emocjonalne, poczucie bezradności i wypalenie zawodowe – wyjaśnia Magdalena Robak, psycholog pracy i organizacji ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Trudności gospodarcze dodatkowo pogarszają sytuację; rosną obawy o utratę pracy, a jednocześnie zwiększają się wymagania i obciążenie obowiązkami. Co robić, by stres nie doprowadził do wypalenia zawodowego? Poniżej kilka rad na podstawie opinii psychologów.

Jak podkreśla Magdalena Robak, często tkwimy w kołowrotku obowiązków, nie zastanawiając się, dlaczego pracujemy po 12 godzin na dobę. Warto określić nadrzędny cel swego wysiłku – co pomoże zdobyć poczucie większej kontroli nad życiem i opanować negatywne emocje. Paul Baard, psycholog z Fordham University, radzi też, by znaleźć głębszy sens w pracy (jak w bajce o pracujących razem murarzach, gdzie jeden układał ścianę z cegieł, a drugi budował katedrę).

Zadbaj, by choćby w weekend znaleźć wśród domowo-rodzinnych obowiązków trochę czasu dla siebie – na coś, co pomoże zregenerować siły. – Dobrze, gdy jest to połączone z wysiłkiem fizycznym, który wzmacnia odporność psychiczną, ale nie ma sensu zmuszać się do nordic walking, jeśli najlepiej relaksują nas dwie godziny z książką na kanapie – podkreśla Magdalena Robak.

Postaraj się pomóc sobie w rozładowaniu napięcia (np. po trudnej rozmowie z klientem) i znaleźć chwilę na odreagowanie. Mogą pomóc np. zdjęcia z wakacji na pulpicie komputera, ulubiona muzyka, która poprawi nastrój (co ułatwiają współczesne komórki), albo komiksy z korporacyjnym humorem Dilberta.

Naucz się (choćby z poradników) sposobów komunikacji w trudnych sytuacjach. Pomoże to zapobiec konfliktom w pracy, które zwiększają stres. – Zapominamy, że współpracownicy są naszymi „wewnętrznymi" klientami, którym też należy się uprzejme traktowanie. Niekiedy sświadomość tego, że każdy ma inny styl pracy i komunikacji, pomaga uniknąć konfliktu – twierdzi Magdalena Robak.

Jeśli stres wywołuje nawał służbowych obowiązków, spróbuj poprawić zarządzanie czasem. Zdaniem Magdaleny Robak warto: określić cele i związane z nimi konkretne działania, nauczyć się krótkiej, zwięzłej komunikacji i planowania zebrań (ich plan pomaga uniknąć jałowych dyskusji). Warto też określić zasady oznaczania priorytetów wewnętrznych e-maili w firmie.

Pogódź się z tym, że nie jesteś ideałem i nie musisz wszystkiego robić na 150 proc. ani kontrolować- zdaniem psychologów od razu poczujesz mniejsze napięcie.

Spójrz na problemy w pracy, np. związane z nowymi wymaganiami, jak na okazję do zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności.

Badanie narodowego wskaźnika stresu wśród menedżerów i specjalistów, które prowadzi firma doradcza Extended Disc, wykazuje, że w Polsce poziom stresu jest najwyższy na tle kilkunastu objętych analizą krajów. Co prawda umiarkowany, pozytywny stres jest korzystny (mobilizuje do działania i zwiększa energię), ale jego negatywna wersja działa odwrotnie.

– Negatywny stres występuje wtedy, gdy nie potrafimy sobie poradzić ze zmianami albo z nadmiernym obciążeniem pracą. Jeśli taka sytuacja trwa dłużej, pojawia się przeciążenie emocjonalne, poczucie bezradności i wypalenie zawodowe – wyjaśnia Magdalena Robak, psycholog pracy i organizacji ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem