- Fundamentalna kwestią jest to, kogo jak i kogo będziemy kształcić w szkołach wyższych- czy naszą misją jest wykształcenie elity społeczeństwa- w tym przyszłych ministrów, premierów, kadry dla przyszłego rozwoju Polski- mówił prof. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich witając w imieniu KRASP uczestników II Konferencji Liderów Zarządzania Uczelnią konferencji Lumen 2016, która w dniach 14–15 listopada zgromadziła ponad 200 przedstawicieli kadry zarządzającej szkół wyższych z całego kraju..
- Chcemy, by Lumeny na trwałe wpisały się w roczny kalendarz życia społeczności akademickiej w Polsce- podkreślał Piotr Dmochowski-Lipski, prezes firmy doradczo-technologicznej PCG Polska, organizatora konferencji, której partnerem głównym był Microsoft Polska, a partnerem medialnym „Rzeczpospolita". Obrady pierwszego dnia Lumen 2016 koncentrowały się na zarządzaniu uczelniami na poziomie strategicznym, w tym na wyzwaniach związanych z pracami nad nowym prawem o szkolnictwie wyższym (Ustawy 2.0). W trakcie debaty prowadzonej przez prof. Jerzego Woźnickiego, prezesa Fundacji Rektorów Polskich, uczestnicy mogli poznać założenia nowego prawa przedstawione przez przewodniczących trzech zespołów wyłonionych w konkursie ministerialnym. Mimo pewnych różnic zgadzali się oni co do tego, że do sukcesu reformy niezbędne jest zwiększenie nakładów na szkolnictwo wyższe.
Jak zaznaczał Piotr Dmochowski-Lipski, tegoroczna konferencja miała też zwrócić uwagę na często niedocenianą, choć kluczową kwestię współpracy uczeni ze szkołami średnimi. Jej znaczenie potwierdziły zaprezentowanie na Lumen 2016 wyniki pilotażowego badania dotyczącego rekrutacji kandydatów na wyższe uczelnie oraz ich losów jako studentów, które PCG Polska przeprowadziła pod patronatem FRP na próbie ponad 140 tys. studentów z dziesięciu wybranych uczelni prywatnych i publicznych. Dziesięć szkół średnich, które zapewniają badanym uczelniom najlepszych kandydatów na studia nagrodzono podczas uroczystej gali kończącej pierwszy dzień konferencji. Jej drugi dzień - mający bardziej operacyjny charakter - był poświęcony dyskusjom praktyków zarządzania na uczelniach będąc też okazją do poznania dobrych praktyk i wymiany doświadczeń.