Według opublikowanego niedawno raportu „Wojna płci na Facebooku" przygotowanego przez Agencję K2 oraz Interactive Research Center kobiety są zdecydowanie bardziej aktywnymi uczestnikami społeczności internetowych niż mężczyźni. Umieszczają więcej komentarzy oraz mają trzy razy więcej znajomych niż mężczyźni (średnio 282). Działalność internetowa kobiet nie kończy się jednak na plotkowaniu w sieci. Z badania przeprowadzonego przez home.pl wynika, iż udział kobiet wśród klientów tej firmy zwiększył się w latach 2009 – 2011 z 17 do 21 proc., obniżając tym samym odsetek mężczyzn–klientów. Kobiety chętnie prowadzą też e-sklepy - 27 proc. z nich, to sklepy prowadzone przez panie.
Dlaczego kobiety coraz chętniej wybierają e-commerce?
Niezależność finansowa, bycie własnym szefem i elastyczna praca w domu w dowolnych godzinach - to wszystko brzmi bardzo atrakcyjnie. Dzięki możliwościom branży e-commerce współczesne kobiety prowadzące dom i wychowujące dzieci nie muszą rezygnować z aktywnego zarabiania i rozwoju zawodowego. Sukces wymaga oczywiście zaangażowania, odpowiedniego pomysłu i zaplecza.
Po pierwsze pomysł
Nie warto tracić czasu na biznes bez dobrego pomysłu i dostrzegania realnych szans na powodzenie projektu. Podstawą sukcesu jest przemyślana strategia. Możemy wejść na rynek masowy z założeniem najniższej ceny (jeśli jesteśmy w stanie osiągnąć najniższe koszty, np. w wyniku umowy z producentem), konkurować wysoką jakością lub skoncentrować się na niszy. Niezwykle istotna jest dokładna analiza konkurencji, z jaką przyjdzie nam się zmierzyć.
Polskie e-sklepy stanowią często rozszerzenie dotychczasowej sprzedaży w serwisie aukcyjnym. Polki stawiają też na nowości – wprowadzają nowe marki odzieżowe czy kosmetyczne lub sprzedają własnoręcznie wykonywane ozdoby. Sklep internetowy to przede wszystkim niższe koszty niż w przypadku sklepu tradycyjnego, bezpieczniej jest więc testować nowe produkty właśnie w sieci, by zminimalizować ryzyko błędnych inwestycji.
Od pomysłu do wykonania, czyli zaplecze techniczne
Kolejnym krokiem będzie zadbanie o zaplecze techniczne – wykonanie sklepu internetowego wraz z panelem administracyjnym. Jeśli nie posiada się wiedzy z zakresu tworzenia stron internetowych, można zlecić wykonanie e-sklepu, jednak koszty takich prac są zwykle wysokie i oscylują wokół 4-5 tys. zł, a system budowany od podstaw może mieć wiele luk wpływających na funkcjonowanie sklepu.