Stereotypowy wizerunek służbowych wyjazdów rozrywkowych utrwala polska komedia „Wyjazd integracyjny", która w tym miesiącu weszła do kin. Pracownicy często wyrażają opinię, że wyjazdy integracyjne są atrakcyjnym narzędziem motywacji jedynie w przypadku 20-30-latków bez zobowiązań. Stanowią one dla nich okazję do dobrej zabawy, podobnej do tej z czasów szkolnych lub studenckich oraz do poznania współpracowników.
Jak pokazują wyniki badania „Rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce" przeprowadzonych przez pracownię badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions, 29 proc. ankietowanych firm decyduje się na organizację wyjazdów integracyjnych. Są one zdecydowanie mniej popularne niż np. dofinansowywanie wypoczynku indywidualnego pracowników, które stosuje aż 60 proc. przedsiębiorstw.
Wyjazd integracyjny ma być przemyślany i... rentowny
Należy pamiętać, że wyjazdy integracyjne to nie tylko dzikie imprezy. Dobrze zaplanowany wyjazd stanowi odskocznię od codzienności i jest dobrą okazją, by poznać kolegów i koleżanki z pracy, z którymi na co dzień rozmawiamy przez telefon czy korespondujemy mailowo. - To również doskonała okazja, by zaprezentować zatrudnionym strategię rozwoju firmy czy plan zmian, które będą wdrażane – mówi Monika Sielicka, dyrektor HR w Sodexo Motivation Solutions.
Wyjazd integracyjny powinien być zorganizowany w taki sposób, by osiągnąć cele motywacyjne firmy. – Wyjazdy integracyjne są opłacalne, jeśli stanowią element zaplanowanego, wielkoobszarowego programu motywacyjnego. Najważniejsze, by taki program uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników, którzy oczekują ciągłej poprawy warunków pracy i zróżnicowanych form nagradzania. Należy pamiętać, że skuteczność motywacji tkwi w doborze narzędzi i dostosowaniu propozycji do potrzeb poszczególnych pracowników czy zespołów. Zarówno przy tworzeniu jak i implementacji pracowniczych programów motywacyjnych warto pamiętać, że nie tylko wpływają na wzrost satysfakcji zatrudnionych pracowników, ale również kształtują wewnętrzną kulturę organizacyjną firmy. Polityka motywowania ma również znaczący wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy - przekonuje Monika Sielicka.
Coraz więcej firm stosuje twarde miary w zakresie ewaluacji rezultatów wyjazdów integracyjnych. - W czasach szukania przez firmy oszczędności z wyjazdów integracyjnych się nie rezygnuje, lecz przygotowuje je staranniej i dokładnie analizuje ich efekty. W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania wskaźnikami mierzenia rentowności inwestycji w wyjazdy integracyjne. Firmy stosują m.in. wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) czy osiągnięcia zakładanych celów (ROO) – wyjaśnia Wojciech M. Latek z firmy PAPRiKA.