Aż dwóch na trzech pracowników na świecie aktywnie szuka nowego zajęcia albo deklaruje otwartość na oferty pracy w innych firmach. Tymczasem 58 proc. firm liczy się z odejściem pracowników – wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej" raportu „Evolution of Work 2.0. The Me vs We Mindset" (czyli „Nastawienie »Ja« vs »My«") firmy ADP.

Raport omawia wyniki badania online, które objęło 5,3 tys. pracowników i 3,2 tys. pracodawców w 13 krajach, w tym w USA, we Francji, w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Bez Polski, choć wykazane różnice w nastawieniu pracodawców i pracowników mogą też być udziałem naszych firm. – Badanie ADP ma swoje odzwierciedlenie także w polskich warunkach. Polska jest dziś bardzo atrakcyjnym krajem dla zagranicznego inwestora, więc zapotrzebowanie na utalentowanych pracowników będzie rosło, a wraz z nim wyzwania w dziedzinie rekrutacji i zwiększania zaangażowania pracowników – twierdzi Magdalena Dacka z ADP Polska.
Jak wynika z badania, pracodawcy często nie doceniają gotowości do zmiany pracy wśród osób, które jej aktywnie nie szukają. Podczas gdy aż 42 proc. takich pracowników jest gotowych przyjąć ciekawą ofertę, to jedynie 21 proc. firm liczy się z takim podejściem.
Co ciekawe, otwartość na zmianę pracy nie oznacza małej lojalności. Około 60 proc. pracowników deklaruje lojalność wobec obecnego pracodawcy. Rekordzistami są Hindusi (81 proc.), choć niemal taka sama grupa jest gotowa zmienić pracę. W Europie najbardziej lojalni wobec pracodawcy czują się Niemcy (67 proc.), a najmniej Brytyjczycy (48 proc.), co przekłada się na otwartość na zmianę pracy.