Reklama

Wysokość pensji obowiązkowo w ofertach pracy. Jest projekt

W publikowanych ofertach zatrudnienia pracodawcy mają przedstawiać wysokość pensji proponowanej kandydatom na dane stanowisko.

Publikacja: 10.12.2024 04:33

Wysokość pensji obowiązkowo w ofertach pracy. Jest projekt

Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski

Tak wynika z projektu nowelizacji kodeksu pracy, który został niedawno wniesiony do Sejmu przez grupę posłów Koalicji Obywatelskiej.

Zgodnie z zaproponowanymi przepisami informacja na temat oferowanych na danym stanowisku zarobków będzie mogła ograniczać się do podania widełek (najniższej i najwyższej możliwej do otrzymania kwoty).

Za naruszenie obowiązku zamieszczania informacji o proponowanym przedziale wynagrodzeń oraz za nawiązanie stosunku pracy za pensję mniejszą niż wynikająca z oferty będzie groziła kara grzywny. Tym samym projekt zakłada wprowadzenie nowego wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym. 

Znalazły się w nim też inne regulacje. Zgodnie z projektowanymi przepisami pracownicy zyskają prawo do informacji na temat swojego indywidualnego poziomu wynagrodzenia oraz średnich poziomów pensji (w podziale na płeć) w grupie osób wykonujących taką samą pracę lub pracę tej samej wartości.

Pracodawcy nie będą również mogli zakazać pracownikowi ujawniania wysokości jego płacy.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń już wkrótce wejdzie w życie. Czy zmniejszy lukę płacową?

Stop dyskryminacji płacowej. Proponowane wynagrodzenie w ofertach pracy - zyskają osoby młode i kobiety

Projektodawcy tłumaczą, że brak informacji o proponowanym wynagrodzeniu w ofertach pracy uderza szczególnie mocno w dwie grupy najbardziej narażone na nierówne i dyskryminacyjne traktowanie – osoby młode i kobiety. Te  pierwsze, wkraczając na rynek pracy, mają niewiele wiarygodnych źródeł, z których mogą czerpać informacje o zarobkach, a brak doświadczenia nie pozwala im na uczciwą ocenę, czy proponowana kwota na danym stanowisku jest właściwa. Kobiety natomiast w dalszym ciągu zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach (tzw. luka płacowa) i nie mogą przewidzieć, czy ze względu na płeć oferta wynagrodzenia składana im przez pracodawcę nie zostanie na ostatecznym etapie rekrutacji zaniżona. Wskazane rozwiązanie przyczyni się, zdaniem projektodawców, do zmniejszenia ryzyka dyskryminacji płacowej.

Według autorów projektu zmiana będzie miała jednocześnie pozytywny wpływ na wydajność procesów rekrutacyjnych. W odpowiedzi na oferty z podanym wynagrodzeniem napływa bowiem więcej lepiej dopasowanych aplikacji, dzięki czemu pracodawcy będą ponosić finalnie mniejsze koszty poszukiwania pracowników.

Niepełna implementacja dyrektywy dotyczącej jawności płac

Katarzyna Wilczyk, starszy prawnik w kancelarii Raczkowski, zauważa, że chociaż uzasadnienie projektu nie odnosi się bezpośrednio do unijnej dyrektywy o transparentności wynagrodzeń, to proponowane rozwiązania częściową implementują wspólnotowe przepisy.

– Projekt zakłada obowiązek podawania przez pracodawców wspomnianych widełek płacowych. Taki wymóg różni się jednak od regulacji zawartych w dyrektywie, która wymaga, by informacje o wynagrodzeniu były udostępnione przed rozmową kwalifikacyjną, bez narzucania konkretnej formy ich przekazywania. Projekt zakłada więc bardziej restrykcyjne regulacje, niż przewiduje to dyrektywa – uważa prawniczka.

Czytaj więcej

Nowy europejski raport: Sytuacja kobiet w branży technologicznej nie jest optymistyczna
Reklama
Reklama

Wioletta Żukowska-Czaplicka z Federacji Przedsiębiorców Polskich zwraca z kolei uwagę, że celem dyrektywy jest przede wszystkim ograniczenie luki płacowej między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn. Zawiera ona też konkretne mechanizmy, jak np. raportowanie luki płacowej.

– Projekt poselski w ogóle się do tego nie odnosi. Samo wprowadzenie zasady jawności wynagrodzeń nie rozwiąże problemu dyskryminacji płacowej. Potrzebne są przejrzyste i sprawiedliwe systemy wynagradzania i na tym skoncentrowane są przepisy dyrektywy – mówi.

Zwraca uwagę, że projekt poselski byłby zatem jedynie fragmentaryczną implementacją unijnych regulacji, pomijającą ich główny cel.

– Tymczasem wdrożenie dyrektywy powinno być kompleksowe i przeprowadzone w ramach rządowego procesu legislacyjnego. Musi też zostać poprzedzone nie tylko formalnymi konsultacjami społecznymi, ale też dialogiem w ramach Rady Dialogu Społecznego – dodaje.

Czy jesteśmy gotowi na jawność wynagrodzeń?

Także Katarzyna Kamecka, ekspertka Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, traktuje poselskie propozycje z dystansem. Jak tłumaczy, pracodawcy często nie podają wysokości płacy w ofertach o pracę, gdyż poziom wynagrodzeń może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa i element know-how, na którym firmy budują swoją konkurencyjność.

Reklama
Reklama

– Stworzenie konkurencyjnej siatki płac zajmuje firmom wiele lat, nierzadko wymaga to przeprowadzania dokładnej analizy i wyczucia nastrojów panujących na rynku pracy. Stąd też wiele przedsiębiorstw chce ujawnić takie informacje dopiero na etapie rozmowy kwalifikacyjnej – wyjaśnia.

Ekspertka sygnalizuje, że musimy sobie również odpowiedzieć na pytanie, czy nasze społeczeństwo jest gotowe na jawność wynagrodzeń.

– Do tej pory w Polsce był to temat tabu. Wydaje się, że są też potrzebne pewne zmiany społeczne, które pozwolą zaakceptować tego typu rozwiązania – dodaje Katarzyna Kamecka.

Etap: projekt wniesiony do Sejmu

Prawo w Polsce
Gdzie wyrzucać stare ubrania? Od 1 stycznia nie wszyscy będą musieli wozić je na PSZOK
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Prawo na świecie
Czy będzie problem z uznawaniem rozwodów administracyjnych za granicą?
Nieruchomości
Nowe obowiązki dla właścicieli nieruchomości. Które budynki obejmą w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Książeczka mieszkaniowa wciąż jest trochę warta
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama