Na łamach „Rzeczpospolitej" nieraz zachęcaliśmy do rozliczeń przez internet. Trzeba jednak pamiętać, że system nie jest idealny.
Ministerstwo Finansów co roku wprowadza coraz bardziej zaawansowane oprogramowanie do obsługi rozliczeń podatkowych. Jeśli zatem podatnik ściągnął sobie na swój komputer np. rok temu aplikację „e-deklaracje Desktop", to i tak musi pobrać sobie nową wtyczkę (plug-in) ze strony e-deklaracje.pl. Bez tego aplikacja nie zadziała. Zresztą sama aplikacja też się zmienia – obecna nosi oznaczenie 7.0.3. Działa pod systemami Windows, Linux i Mac.
Mogą też wystąpić kłopoty z wyświetlaniem formularzy w formacie PDF w najnowszych wersjach przeglądarki Firefox. Aby temu zaradzić, należy zmienić domyślną obsługę Portable Document Format (PDF) z „Podgląd w programie Firefox" na „Wtyczka Adobe Acrobat (w programie Firefox)". Warto też zaktualizować program Adobe Reader do wersji 9.0.0 lub nowszej.
Aplikacja „e-deklaracje Desktop" sama w sobie jest dość wygodna, choćby dlatego, że umożliwia przechowywanie archiwalnych rozliczeń. Może się jednak zdarzyć, że wskutek ogólnej awarii komputera zostanie skasowana, a z odzyskaniem jest kłopot. Aby zapobiec utracie danych, warto trzymać w bezpiecznym miejscu wydrukowane na papierze kopie wysłanych rozliczeń i potwierdzeń otrzymania dokumentu (UPO). Może to być pożyteczne do celów np. późniejszych korekt. Przyda się też do rozliczenia za kolejny rok podatkowy, gdy trzeba będzie podać kwotę przychodu jako „klucz" identyfikujący podatnika.
Resort finansów na szczęście jest świadom kłopotów, jakich może nastręczać rozliczenie elektroniczne, i uruchomił dla podatników specjalną infolinię. Można z niej korzystać od poniedziałku do piątku w godzinach 8–16. Numery są następujące: 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych), 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych), +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy).