Dominik Zdort: Jak udusić Warszawę

Gdzieś w zakamarkach mojego mieszkania stoi maszyna do pisania. To zwykły Łucznik Predom, chyba z lat 80. Dyskretna beżowa pokrywa, błyszcząca czarna klawiatura.

Aktualizacja: 31.10.2015 06:42 Publikacja: 30.10.2015 01:00

Dominik Zdort

Dominik Zdort

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Na tej maszynie moja świętej pamięci Mama napisała kilkadziesiąt scenariuszy filmowych. Dziś czasem maszyną bawią się moje dzieci, dla których to urządzenie jest atrakcyjne, bo przedpotopowe.

Maszyna ma polski układ klawiatury, a więc nie QWERTY, ale QWERTZ. Kiedyś zapytałem, skąd taka kolejność liter, dlaczego nie uszeregowano klawiszy według alfabetu. Odpowiedź okazała się zaskakująca. Otóż kolejność ABC... powodowała, że czcionki się zacinały. Około roku 1864 wymyślono więc klawiaturę QWERTY, która miała utrudnić maszynistkom nazbyt szybkie pisanie.

Dlaczego o tym wspominam? Bo takim samym tworem jak maszyna do pisania jest współczesna Warszawa. Dawniej myślałem, że korki na wszystkich chyba wjazdowych i wyjazdowych ulicach miasta to wynik nieudolności stołecznego ratusza. Dziś już wiem, że korki to efekt świadomie prowadzonej polityki miejskiej.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
Złoty szklany liść
Plus Minus
„Historia sztuki bez mężczyzn”: Więcej niż parę procent sztuki
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Krzysztof Bochus: Mam swoją ziemię obiecaną
Plus Minus
Tomasz P. Terlikowski: Od nadużyć do uzdrowienia Kościoła
Plus Minus
Denna wiadomość dla poszukiwaczy życia
Plus Minus
Piotr Zaremba: Kultura w kraju zimnej wojny domowej