Reklama
Rozwiń
Reklama

Holokaust przestał być „sacrum”. Tak politycy i miliarderzy robią z niego narzędzie

Holokaust nie przynależy już do sfery sacrum. Stał się być może wręcz „pophistorią”.

Publikacja: 24.01.2025 13:10

Fot. Andrzej Rudiak/East News, Oswiecim, 22.01.2024. Elon Musk (L) z wizyta w muzeum KL Auschwitz-Bi

Fot. Andrzej Rudiak/East News, Oswiecim, 22.01.2024. Elon Musk (L) z wizyta w muzeum KL Auschwitz-Birkenau - bylym niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjny i zaglady. Miliarder przylecial do Polski na zaproszenie European Jewish Association, by m.in. wziac udzial w konferencji poswieconej antysemityzmowi. Obok rabin Menachem Margolin.

Foto: Andrzej Rudiak

22 stycznia 2024 roku Elon Musk, miliarder, założyciel Tesli i właściciel platformy społecznościowej X, a obecnie bliski współpracownik Donalda Trumpa, odwiedził były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau. Kilka miesięcy wcześniej polubił antysemicki komentarz jednego z użytkowników serwisu X – zareagowała na to administracja ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych Joe Bidena, a reklamodawcy, tacy jak Disney i Warner Bros Discovery, wycofali się ze współpracy z nim. Miliarder przyznał, że zachował się głupio. Podczas wizyty w Polsce Musk wziął udział w konferencji poświęconej problemowi antysemityzmu w internecie. Zorganizowało ją w Krakowie European Jewish Association (Europejskie Stowarzyszenie Żydów). „Gdyby tylko istniały wtedy media społecznościowe i panowała wolność słowa, ukrycie zbrodni Holokaustu byłoby niemożliwe” – powiedział w jej trakcie. Jego wystąpieniu towarzyszyła prezentacja: jak mogłyby wyglądać posty ofiar. Mordechaj Anielewicz – otrzymując 1300 polubień – wzywał do stworzenia Żydowskiej Organizacji Bojowej, a użytkowniczka o pseudonimie „Żydowska księżniczka” kontrowała SS-mana pacyfikującego powstanie w getcie warszawskim. „Jeśli Twitter istniałby w 1939 roku, jak wiele istnień udałoby się ocalić?” – zapytano na ostatnim slajdzie.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Dodatkowe -10% na BLACK WEEK

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Week - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Plus Minus
„Panda Spin”: Pokręcone karty
Plus Minus
„Strange Adventures”: Aksjologiczny zimny prysznic
Plus Minus
„Ministranci”: Bunt oszukanych dzieciaków
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Joanna Lamparska: Góry, historia i rocznica
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama