Reklama
Rozwiń

Nikt was prosić o powrót nie będzie

Łoś, Lynx, Chinook, Concorde, Comet – te słynne samoloty i śmigłowce łączą ze sobą ich współtwórcy – polscy konstruktorzy lotniczy. W Muzeum Lotnictwa w Krakowie do połowy sierpnia trwa wystawa "Frank Piasecki i inni", o dokonaniach polskich twórców na obczyźnie

Publikacja: 05.08.2011 17:49

Latający banan - konstrukcja Franka Piaseckiego

Latający banan - konstrukcja Franka Piaseckiego

Foto: BOEING

Polska przed wojną była jednym z ośmiu krajów, które eksportowały samoloty. Sprzedawała za granicę nie tylko gotowe maszyny, ale nawet licencje! Sportowe RWD dwukrotnie wygrały międzynarodowe zawody lotnicze Challange pokonując m.in. maszyny niemieckie, francuskie i włoskie. Bombowy Łoś należał do najlepszych w swojej klasie. Kraj, w którym u zarania niepodległości świętowano rozpoczęcie produkcji emaliowanych garnków, pod koniec lat 30. seryjnie wytwarzał dwusilnikowe bombowce. Lotnicze sukcesy Polska zawdzięczała w większości młodym absolwentom Politechnik, głównie Warszawskiej i Lwowskiej, którzy pracowali w Polskich Zakładach Lotniczych (PZL), Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS), Lubelskiej Wytwórni Samolotów (LWS),  Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (DWL-RWD) oraz Instytucie Technicznym Lotnictwa (ITL).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Plus Minus
„Brzydka siostra”: Uroda wykuta młotkiem
Plus Minus
„Super Boss Monster”: Kto wybudował te wszystkie lochy
Plus Minus
„W głowie zabójcy”: Po nitce do kłębka
Plus Minus
„Trinity. Historia bomby, która zmieniła losy świata”: Droga do bomby A
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Marek Węcowski: Strzemiona Indiany Jonesa