Innowacje to klucz do sukcesu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Dzięki nim tworzone są nowe produkty, które umożliwiają przedsiębiorstwom pozyskanie nowych klientów i wejście na nowe rynki. W efekcie firmy uzyskują większe przychody. Innowacje są obecnie postrzegane jako główny „motor" rozwoju gospodarki – istnieją teorie, że dzisiaj nośnikiem rozwoju gospodarczego już nie jest akumulacja kapitału, lecz zdolność innowacyjna połączona z efektywnym wykorzystaniem wiedzy i technologii.
W krajach postrzeganych jako innowacyjne powstają produkty i usługi o zasięgu globalnym. – Oceniając gospodarki pod kątem innowacyjności, bierze się przede wszystkim pod uwagę takie elementy, jak nakłady na prace badawczo-rozwojowe, siłę przemysłu wytwórczego, potencjał w danym kraju spółek typu high-tech, system edukacyjny – liczbę „studentów", liczbę patentów, dostępność finansowania na projekty innowacyjne czy warunki prowadzenia działalności biznesowej – wylicza Jerzy Kalinowski, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.