[b]Takie stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygn. III SA/Lu 224/09).[/b]
W rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda lubelski stwierdził nieważność uchwały sejmiku województwa lubelskiego w sprawie uchwały zmieniającej statut urzędu marszałkowskiego. Uzasadnił, że podjęto ją bez podstawy prawnej. Upoważnienia takiego nie daje sejmikowi żaden z przepisów ustawy o finansach publicznych ani ustawy o samorządzie województwa. Wojewoda wskazał, że urzędy marszałkowskie utworzone zostały z mocy prawa w wyniku zmian zainicjowanych [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=88C6F38B632311B9B830A465D83E196E?id=77328]ustawą z 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną[/link], a zatem nie wymagają uchwalania statutów.
Z analizy przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4FF2F71DF199243BA7275D2DD5275299?id=163432]ustawy o samorządzie województwa[/link] wynika, że urząd marszałkowski jest aparatem pomocniczym województwa jako jednostki samorządu terytorialnego. Służy obsłudze organów województwa i jako taki nie ma odrębnego bytu. Jest to struktura pracownicza, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnego wykonywania zadań organów województwa. Dlatego ustawodawca uznał, że wystarczającą podstawą funkcjonowania urzędu marszałkowskiego będzie regulamin organizacyjny nadawany przez zarząd województwa.
W skardze sądowej województwo podnosiło, że skoro statut urzędu marszałkowskiego województwa nadany uchwałą sejmiku z lipca 2006 r. nie został wyeliminowany z obrotu prawnego, to sejmik miał prawo dokonać w nim zmian. Wskazał, że podstawą nadania statutu był przepis art. 238 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=23A70936E6F4349A9F7DA42E08E2C5C4?id=282315]ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych[/link], zgodnie z którym organy wymienione w art. 21 ust. 1 tej ustawy, a więc i sejmiki województw, zostały zobowiązane do nadania statutu nieposiadającym go dotychczas jednostkom budżetowym. Zdaniem województwa urząd marszałkowski jest właśnie taką jednostką budżetową. Zobowiązanie do nadania statutu w żadnym stopniu nie jest uzależnione od genezy jej utworzenia, czyli od tego, czy powstała w drodze uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, czy też w drodze ustawy.
WSA w Lublinie oddalił skargę. Podzielił pogląd wojewody, że utworzenie urzędu w drodze ustawy oznacza, iż urząd ma wykonywać ustawowo wyznaczone zadania.