Reklama

System compliance - zarządzanie zgodnością ze standardami

Trend tworzenia struktur zarządzania zgodnością ze standardami obejmuje już nie tylko duże korporacje, ale również małe i średnie firmy – pisze ekspert.

Publikacja: 08.12.2014 08:45

System compliance - zarządzanie zgodnością ze standardami

Foto: materiały prasowe

Coraz więcej polskich firm dostrzega zalety płynące z posiadania systemu compliance. Analizując koncepcje i modele systemów zarządzania zgodnością funkcjonujące na polskim rynku kapitałowym, trzeba dokonać podziału na firmy z obszaru finansów, np. banki, fundusze kapitałowe, ubezpieczycieli, gdzie istnieje sankcjonowany w powszechnie obowiązujących przepisach prawa obowiązek posiadania systemu compliance, oraz pozostałe firmy, np. z branży telekomunikacyjnej. W tym drugim wypadku mamy do czynienia z większą dowolnością, zarówno co do samego obowiązku posiadania takich rozwiązań, jak i kształtu, w jakim są implementowane.

Trend tworzenia struktur zarządzania zgodnością wpisuje się w szeroko rozumiane „best practice" w firmach. Co ważne, dotyczy już nie tylko dużych korporacji jak Orange, ale również małych i średnich przedsiębiorstw. Niewątpliwą zaletą posiadania systemu compliance jest dodatni bilans rachunku zysków i strat. Taką w cudzysłowie stratą będą koszty związane z jego wdrożeniem i funkcjonowaniem. Zyskiem będzie lepsza ochrona przed utratą reputacji, mniejsze ryzyko wystąpienia w organizacji przestępstw i nadużyć oraz ściśle z tym powiązanego ryzyka kar ze strony organów państwa. System zarządzania zgodnością wpływa też na poprawę wizerunku firmy przez jej otoczenie rynkowe, kontrahentów, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy i klientów.

Za kilka lat potencjalny inwestor czy kontrahent, zanim zasiądzie do stołu rozmów, sprawdzi nie tylko giełdowy indeks firm odpowiedzialnych, ale poprosi swojego partnera także o wykazanie się sprawnie funkcjonującym systemem compliance, np. certyfikowanym przez ISO, ponieważ już toczą się prace w tym zakresie. Takie rozwiązania staną się kolejnym filtrem dającym kontrahentom pewność, że mają do czynienia z rzetelnym podmiotem, dla którego ważny jest odpowiedzialny biznes, przestrzeganie prawa oraz „best practice" w zakresie swojej branży.

Ponadto zarządzanie zgodnością oznacza również odpowiednie zarządzenie kryzysem w wypadku jego wystąpienia. O tym, że warto być mądrym przed szkodą, najlepiej świadczą przykłady afer korupcyjnych z udziałem wielkich korporacji, gdzie kary za działania o charakterze korupcyjnym sięgały miliardów dolarów, a zamieszani w ten proceder pracownicy trafiali do więzienia.

Oczywiście nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich. Wdrażając system zarządzania zgodnością, firma powinna brać pod uwagę otoczenie rynkowe, w jakim działa, największe ryzyko, z jakim może się zetknąć, swoją wielkość i struktury. Dlatego tak ważne jest indywidualne podejście i stworzenie produktu na miarę.

Reklama
Reklama

W Polsce środowisko działa coraz prężniej, czego dowodem są inicjatywy takie jak powołanie Komitetu ds. Compliance Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Na uwagę zasługuje też listopadowa konferencja Stowarzyszenia Compliance Polska, która umożliwiła wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami biznesu a osobami reprezentującymi instytucje państwowe. Celem tego spotkania była nie tylko integracja środowiska, ale przede wszystkim wskazanie najwyższych standardów działania branży. Podczas konferencji po raz pierwszy przyznano nagrody branżowe, których celem było wyróżnienie osób wspierających działanie i rozwój compliance w Polsce wskazujących najwyższe standardy w branży.

CV

Autor jest dyrektorem Biura Zarządzania Zgodnością w Orange Polska. Jest członkiem Komitetu ds. Compliance Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie i laureatem wyróżnienia Stowarzyszenia Compliance Polska za działalność na rzecz rozwoju i podnoszenia standardów Compliance w Polsce.

Opinie Prawne
Mariusz Busiło: Sześć grzechów głównych zmian w ustawie o KSC
Opinie Prawne
Marek Kobylański: KSeF, czyli świat nie kończy się na Ministerstwie Finansów
Opinie Prawne
Katarzyna Szymielewicz: Kto obroni wolność słowa w sieci?
Opinie Prawne
Katarzyna Wójcik: Plasterek na ranę czy prawdziwy lek?
Opinie Prawne
Piotr Haiduk, Aleksandra Cyniak: Teoria salda czy „teoria półtorej kondykcji”?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama