Reklama

W małym sklepiku nie zawsze jest milej

Sklep jest bardzo często traktowany funkcjonalnie, dlatego rola obsługi jest tu zdecydowanie mniejsza - mówi Dominika Maison, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Publikacja: 02.01.2020 21:00

W małym sklepiku nie zawsze jest milej

Foto: Adobe Stock

Rośnie udział osiedlowych sklepów sieciowych w rynku, miejsca ustępują już tylko dyskontom. Po części tłumaczone jest to tym, że wolno im handlować w niedzielę. Czy w ostrej walce konkurencyjnej pomiędzy różnymi typami sklepów ma jeszcze znaczenie jakość obsługi klienta?

Oczywiście, ludzie wolą chodzić do sklepów z miłą obsługą niż z niemiłą. Ale wciąż jest to tylko jeden z elementów, które wpływają na wybór sklepu. Bo dla jednych najważniejsze mogą być ceny, a dla innych dostępność produktów czy niewielka odległość od domu. I też nie jest prawdą, że w sklepikach osiedlowych ta obsługa jest zdecydowanie bardziej miła niż w dużych sklepach. To dlatego, że supermarkety często organizują szkolenia, gdzie przekazują pracownikom pewne standardy obsługi.

Są miejsca, gdzie jednak ta obsługa klienta będzie odgrywała główną rolę?

Sklep jest bardzo często traktowany funkcjonalnie, dlatego rola obsługi jest tu zdecydowanie mniejsza niż w miejscach usługowych, takich jak np. restauracje. Restauracje to miejsca, gdzie w jakimś sensie człowiek ma się też zrelaksować, idzie tam dla przyjemności. Niemiła obsługa może tę przyjemność jedzenia popsuć.

Czym może nas zrazić do siebie sprzedawca?

Reklama
Reklama

Są klienci, którzy uwielbiają, kiedy się ich pyta o różne rzeczy, kiedy sprzedawca proponuje im swoją pomoc. Ale są też tacy, którzy tego nie cierpią i są źli, kiedy się ich zagaduje. Znaczenie ma też to, co sprzedawca mówi klientom i czy jest to dopasowane do danej osoby. Mamy np. takich ludzi, którzy mają dużą potrzebę wyróżniania się. Kiedy sprzedawca w sklepie z ubraniami powie: „Ta bluzka to hit sezonu, wszyscy to teraz kupują", takie słowa mogą zrazić klienta do zakupów, bo on nie chce mieć przecież tego, co wszyscy.

Zatem czasami nawet nie chodzi o to, że sprzedawca powie coś złego, tylko po prostu nie wyczuje potrzeb i oczekiwań swojego klienta w danej chwili.

Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama