Reklama

Liczy się doświadczenie i szeroka oferta faktora

Najlepiej postawić na firmę faktoringową z dużym doświadczeniem i sporym zapleczem finansowym, która posiada szeroką ofertę dodatkowych usług

Publikacja: 14.05.2012 04:19

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z faktoringu, ma nie lada problem. Porównanie ofert firm świadczących tę usługę (faktorów) nie jest łatwe ze względu na jej złożoność. Dobrze jest wybrać faktora, który od wielu lat działa na tym rynku i może się pochwalić dużym doświadczeniem w obsłudze przedsiębiorstw. Poza tym ważne jest, aby firma oferująca usługę dysponowała odpowiedniej wielkości zapleczem finansowym. Ten drugi czynnik jest szczególnie ważny w przypadku firm, które planują zlecić faktorowi zarządzanie portfelem należności o dużej wartości.

W miarę rozwoju działalności przedsiębiorca może potrzebować rozwiązań faktoringowych innych niż tylko te standardowe. Dlatego dobrze jest, jeśli faktor oferuje ich szeroki zakres. Przykładowo oprócz klasycznego faktoringu, czyli finansowania należności, może zaoferować faktoring odwrotny, czyli finansowanie zobowiązań. – Profesjonalna instytucja umożliwia finansowanie należności, ale także zobowiązań handlowych przed terminem płatności, jak również w odroczonym okresie. Oferuje tę usługę bez przejęcia ryzyka, jak również z zabezpieczeniem przypadków braku spłaty – wymienia Jerzy Dąbrowski, dyrektor Departamentu i Finansowania Handlu w Banku Millennium.

Wybierając firmę faktoringową, należy również wiedzieć, czy w razie potrzeby będzie ona wstanie przejąć ryzyko braku zapłaty przez odbiorcę oraz na jakich zasadach. Ryzyko może bowiem przejąć, opierając się na własnej polisie ubezpieczeniowej, polisie ubezpieczeniowej klienta, a także na podstawie własnych badań wiarygodności kontrahenta.

Pożądane jest również, aby faktor poza finansowaniem mógł zapewnić inne usługi wspierające, jak np. monitoring spłaty należności czy wysyłanie upomnień do kontrahentów. Według Dąbrowskiego niektórzy przedsiębiorcy ze względu na wygodę preferują usługodawców, którzy w jednym miejscu zapewnią im dostęp do innych usług finansowych związanych z prowadzeniem firmy niż faktoring, np. rachunek bankowy czy dostęp do profesjonalnej platformy wymiany walut.

Jerzy Dąbrowski, dyrektor Departamentu i Finansowania Handlu Banku Millennium

Faktoring to rozwiązanie dostępne dla każdej firmy, która rozlicza się ze swoimi odbiorcami i dostawcami z odroczonym terminem płatności. Jednak istotną kwestią jest wybór instytucji, która dostarcza usługi faktoringowe.

Reklama
Reklama

Kryteriów selekcji jest kilka. Pierwszym z nich jest zakres rozwiązań faktoringowych, jakie faktor posiada w swojej ofercie. Kolejnym kryterium wyboru jest szybkość wypłacania środków. Bardzo ważne jest, aby faktor przesyłał je w jak najkrótszym czasie od dostarczenia przez klienta dokumentów. Trzecią kwestią jest procedura włączania nowych kontrahentów. Powinna ona zapewnić wysoką elastyczność i szybki mechanizm zmiany listy. Tak aby móc dodać kontrahenta w terminie umożliwiającym wypłatę klientowi dyskonta w ustalonym czasie.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama