Liczy się doświadczenie i szeroka oferta faktora

Najlepiej postawić na firmę faktoringową z dużym doświadczeniem i sporym zapleczem finansowym, która posiada szeroką ofertę dodatkowych usług

Publikacja: 14.05.2012 04:19

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z faktoringu, ma nie lada problem. Porównanie ofert firm świadczących tę usługę (faktorów) nie jest łatwe ze względu na jej złożoność. Dobrze jest wybrać faktora, który od wielu lat działa na tym rynku i może się pochwalić dużym doświadczeniem w obsłudze przedsiębiorstw. Poza tym ważne jest, aby firma oferująca usługę dysponowała odpowiedniej wielkości zapleczem finansowym. Ten drugi czynnik jest szczególnie ważny w przypadku firm, które planują zlecić faktorowi zarządzanie portfelem należności o dużej wartości.

W miarę rozwoju działalności przedsiębiorca może potrzebować rozwiązań faktoringowych innych niż tylko te standardowe. Dlatego dobrze jest, jeśli faktor oferuje ich szeroki zakres. Przykładowo oprócz klasycznego faktoringu, czyli finansowania należności, może zaoferować faktoring odwrotny, czyli finansowanie zobowiązań. – Profesjonalna instytucja umożliwia finansowanie należności, ale także zobowiązań handlowych przed terminem płatności, jak również w odroczonym okresie. Oferuje tę usługę bez przejęcia ryzyka, jak również z zabezpieczeniem przypadków braku spłaty – wymienia Jerzy Dąbrowski, dyrektor Departamentu i Finansowania Handlu w Banku Millennium.

Wybierając firmę faktoringową, należy również wiedzieć, czy w razie potrzeby będzie ona wstanie przejąć ryzyko braku zapłaty przez odbiorcę oraz na jakich zasadach. Ryzyko może bowiem przejąć, opierając się na własnej polisie ubezpieczeniowej, polisie ubezpieczeniowej klienta, a także na podstawie własnych badań wiarygodności kontrahenta.

Pożądane jest również, aby faktor poza finansowaniem mógł zapewnić inne usługi wspierające, jak np. monitoring spłaty należności czy wysyłanie upomnień do kontrahentów. Według Dąbrowskiego niektórzy przedsiębiorcy ze względu na wygodę preferują usługodawców, którzy w jednym miejscu zapewnią im dostęp do innych usług finansowych związanych z prowadzeniem firmy niż faktoring, np. rachunek bankowy czy dostęp do profesjonalnej platformy wymiany walut.

Jerzy Dąbrowski, dyrektor Departamentu i Finansowania Handlu Banku Millennium

Faktoring to rozwiązanie dostępne dla każdej firmy, która rozlicza się ze swoimi odbiorcami i dostawcami z odroczonym terminem płatności. Jednak istotną kwestią jest wybór instytucji, która dostarcza usługi faktoringowe.

Kryteriów selekcji jest kilka. Pierwszym z nich jest zakres rozwiązań faktoringowych, jakie faktor posiada w swojej ofercie. Kolejnym kryterium wyboru jest szybkość wypłacania środków. Bardzo ważne jest, aby faktor przesyłał je w jak najkrótszym czasie od dostarczenia przez klienta dokumentów. Trzecią kwestią jest procedura włączania nowych kontrahentów. Powinna ona zapewnić wysoką elastyczność i szybki mechanizm zmiany listy. Tak aby móc dodać kontrahenta w terminie umożliwiającym wypłatę klientowi dyskonta w ustalonym czasie.

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z faktoringu, ma nie lada problem. Porównanie ofert firm świadczących tę usługę (faktorów) nie jest łatwe ze względu na jej złożoność. Dobrze jest wybrać faktora, który od wielu lat działa na tym rynku i może się pochwalić dużym doświadczeniem w obsłudze przedsiębiorstw. Poza tym ważne jest, aby firma oferująca usługę dysponowała odpowiedniej wielkości zapleczem finansowym. Ten drugi czynnik jest szczególnie ważny w przypadku firm, które planują zlecić faktorowi zarządzanie portfelem należności o dużej wartości.

Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Następne cięcie stóp procentowych najwcześniej we wrześniu?
Opinie Ekonomiczne
Pensje Polaków dogoniły zarobki Brytyjczyków. O czym to świadczy?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: To nie są wybory prezydenckie
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wojna orła ze smokiem
Opinie Ekonomiczne
Dr Mateusz Chołodecki: Czy można skutecznie regulować rynki cyfrowe