Reklama

Polska ma potencjał do rozwoju branży luksusu

Polska ma całkiem dobry potencjał do rozwoju branży luksusowej - mówi Michel Bernardaud, przewodniczący Comité Colbert

Publikacja: 02.01.2015 05:12

Michel Bernardaud, przewodniczący Comité Colbert

Michel Bernardaud, przewodniczący Comité Colbert

Foto: materiały prasowe

Rz: Czy dziś – w czasach globalizacji, internetu i mediów społecznościowych – łatwiej czy trudniej zarządzać luksusową marką?

Michel Bernardaud: Każda epoka ma swoje wyzwania. Globalizacja to wyzwanie, ale i duża szansa dla naszych marek, np. na wejście na nowe rynki. Nasi członkowie korzystają z niej z dużym powodzeniem.

Jakie są największe wyzwania dla branży?

Musimy dbać o utrzymanie stałej wysokiej kreatywności, ochronę własności intelektualnej i o to, by unikalne często know-how nie zaginęło i zostało przekazane kolejnym pokoleniom. Duża część tej wiedzy jest zagrożona – ginie tradycja, a ludzie zapominają, jak się produkuje niektóre wyroby. Jako Comité Colbert bardzo dbamy, by zachowała się tradycja produkcji luksusowych dóbr, choć jesteśmy też otwarci na postęp technologiczny i modernizację produkcji.

Na obchodach 60-lecia Comité Colbert – który zrzesza 78 najbardziej luksusowych marek, gównie z Francji – przedstawiali państwo różne wizje luksusu na następne 60 lat. Jak będzie wyglądał rynek, czy  dzisiejsi liderzy utrzymają pozycję?

Reklama
Reklama

Jako Comité Colbert zawsze wspieraliśmy rozwój sektora luksusu w świecie, nie ograniczając się do Francji. To, na czym nam najbardziej zależy, to produkty najwyższej jakości. Francja ma dobrą bazę do rozwoju luksusu, gdyż jej atutem są setki lat tradycji w różnych dziedzinach. Ale są też inne kraje, których tradycje dają podstawy do rozwoju sektora luksusu. Sądzę więc, że w przyszłości pojawią się ekskluzywne marki także z takich rynków jak np. Chiny. Nie obawiamy się tego.

Nawet jeśli wzrośnie konkurencja?

Ale będzie to zdrowa konkurencja między ludźmi, którym zależy na wysokiej jakości.

Comité Colbert powstał jako organizacja zrzeszająca  francuskie firmy, promująca francuską kulturę. Ostatnio jednak otworzył się na członków z innych państw: Polski, Niemiec. Są plany dalszego otwarcia waszej organizacji?

W Europie,  w krajach, które mają odpowiedni potencjał rozwoju sektora luksusu, staramy się promować ideę tworzenia organizacji podobnych do naszej. Zrzeszaliśmy więc marki z Niemiec, zanim powstało tam stowarzyszenie Meisterkreis-Deutsches Forum für Luxus. W Hiszpanii działa Circulo Fortuny, we Włoszech – Fondazione Altagamma, a w Wielkiej Brytanii – Walpole British Luxury. Niektóre rynki nie są jednak wystarczająco duże, by mieć własną organizację. Dlatego jesteśmy otwarci na firmy z tych państw.

W tym z Polski... Choć na razie zaproszone zostało tylko Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Jest szansa na więcej?

Reklama
Reklama

Polska ma całkiem dobry potencjał do rozwoju branży luksusowej. Sądzę, że wraz z rozwojem świadomości konsumentów coraz więcej firm będzie interesowało się tym segmentem rynku,  więc któregoś dnia może powstanie nawet polski Comité Colbert.

Zrzeszacie marki, które należą i do potężnych korporacji, i do niewielkich rodzinnych firm. Co lepiej służy luksusowi?

Zdecydowana większość firm członkowskich, w tym nawet międzynarodowe grupy, to rodzinny biznes, który reprezentuje tradycję i wartości kluczowe dla naszej organizacji. Tak naprawdę najważniejsze są wartości i tradycja, a nie forma własności.

Co by pan poradził firmom, które chciałyby zbudować luksusową markę – o co powinny zadbać?

Przede wszystkim trzeba być najlepszym w swej dziedzinie i stworzyć naprawdę wyjątkowy produkt.

Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama