Reklama

Beata Drewnowska: Wolny rynek się obroni. Do czasu

Czy zawahanie się przed włożeniem do koszyka pomidorów z Hiszpanii lub jabłek z Holandii jest oznaką uprzedzeń czy raczej przejawem patriotyzmu konsumenckiego? Przyznaję, że zdarza mi się ono, gdy robię zakupy.

Aktualizacja: 17.01.2017 11:08 Publikacja: 16.01.2017 20:03

Beata Drewnowska: Wolny rynek się obroni. Do czasu

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala

Szczególnie gdy chodzi o produkty, których w Polsce nie brakuje. Powszechna dostępność towarów z innych krajów jest efektem przynależności do wspólnego rynku, z którego przywilejów także nasze firmy korzystają z powodzeniem od ponad dekady. Tylko w latach 2004–2015 eksport żywności z Polski zwiększył się o prawie 360 proc. Tak duży wzrost zawdzięczamy głównie odbiorcom z krajów UE.

Chwilowa wątpliwość przed sklepową półką to nic groźnego. Co innego, gdy firmy muszą ukrywać pochodzenie swoich produktów, nęka się je kontrolami i czarnym PR. Sukces, który nasza żywność odniosła na europejskim rynku, a także fakt, że jest ona stosunkowo tania, sprawiły, że znaleźliśmy się w gronie krajów często dyskryminowanych. Niechlubnie pod tym względem wyróżniają się Czesi. Ale producenci, choć niechętnie, przyznają, że protekcjonizm nasila się także w innych krajach.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Maciej Stańczuk: Dotychczasowy potencjał wzrostu już wykorzystaliśmy
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: KPO jest sukcesem. Nic tego nie zmieni
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Dziękuję Karolowi Nawrockiemu za euro
Opinie Ekonomiczne
Marek Kowalski, FPP: Domański na czwórkę. Na zachętę. Na wyższe oceny na ministerialnym świadectwie trzeba jeszcze trochę popracować
Opinie Ekonomiczne
Jacek Bartkiewicz: Listy zastawne to potężny impuls dla całej gospodarki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama