W dzisiejszych czasach pacjenci są coraz bardziej świadomi praw jakie przysługują im podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Powoduje to, że oczekują oni od personelu medycznego nie tylko profesjonalnego i zgodnego z zasadami aktualnej wiedzy medycznej udzielania im tych świadczeń, ale także poszanowania ich prawa do informacji o swoim stanie zdrowia czy też możliwości przedstawienia lekarzowi swojej opinii na temat leczenia.,
Taka wiedza nie powinna być odbierana przez środowisko lekarskie jako podważanie ich kompetencji lecz jako chęć aktywnego włączenia się w proces leczenia. Obawiając się o swój stan zdrowia, pacjenci często stają przed problemami dotąd nieznanymi, a w sytuacji ciężkiej choroby np. onkologicznej czy też zagrożenia życia strach potęguje ich dyskomfort psychiczny i rodzi różnego rodzaju obawy związane z leczeniem. Pacjent staje się zdezorientowany, zdenerwowany lub zniecierpliwiony.
Osoba udzielająca pacjentowi informacji o jego stanie zdrowia musi wziąć pod uwagę, że pacjent bardzo często ma znikomą wiedzę na temat swojej choroby, dlatego powinna zrobić to w sposób jak najbardziej zrozumiały. Dobrze przekazana informacja z pewnością wpłynie pozytywnie na współpracę między lekarzem a pacjentem, a w konsekwencji na cały proces leczenia pacjenta i jego szybszy powrót do zdrowia.
„Pacjent, który wierzy w proces leczenia, widzi jego sens, ufa lekarzowi i całemu personelowi jest w dużo lepszej kondycji i szybciej dochodzi do zdrowia niż pacjent, który takiego poczucia bezpieczeństwa nie ma." – zaznaczył Bartłomiej Chmielowiec.
Nieporozumienia w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem powodują spadek zaufania społecznego do osób udzielających świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza lekarzy. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta razem z Prezesem Naczelnej Izby Lekarskiej wspólnie wystąpili do Rektorów wyższych uczelni medycznych w Polsce, z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem. Studenci kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych powinni mieć możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy praktycznej m.in. w jaki sposób przekazywać pacjentom informacje, szczególnie w ciężkich dla nich chwilach.