Rura wielkich prędkości

Nadchodzi era nowego środka transportu – próżniowych tuneli z kapsułami pasażerskimi.

Publikacja: 25.07.2013 00:42

Tak może wyglądać transport pasażerski jeszcze w bieżącym stuleciu

Tak może wyglądać transport pasażerski jeszcze w bieżącym stuleciu

Foto: materiały prasowe

Z Los Angeles do Nowego Jorku, 4500 km w 45 minut... Amerykański miliarder Elon Musk zapowiada, że wreszcie ruszą prace nad nowym środkiem transportu, nazwał go Hyperloop, superlinia.

Elon Musk nie jest kompletnym fantastą, to twórca systemu PayPal, producent samochodów elektrycznych Tesla, jego statki kosmiczne Space X wykorzystuje NASA do zaopatrywania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Wizja do realizacji

– System, który mam w głowie, to coś, co nie może się rozbić, może funkcjonować o każdej porze, a średnia prędkość dwukrotnie przekroczy prędkość samolotu. Z centrum Los Angeles dostaniecie się do centrum San Francisco w 30 minut. Będzie to was kosztowało dużo mniej niż bilet na samolot, pociąg czy paliwo do auta na tej trasie – zapewniał 12 lipca 2012 r. Elon Musk.

Teraz przyszła pora na konkrety: Elon Musk podał na Twitterze, że 12 sierpnia podczas konferencji w Kalifornii ogłosi szczegóły techniczne Hyperloopa. Pierwsza superlinia ma połączyć właśnie Los Angeles i San Francisco, przewidywany koszt budowy to 4,6 mld dolarów. Miliarder poszukuje partnerów do realizacji swojego pomysłu: „szybko i bez marnowania pieniędzy”.

Pomysł nie jest nowy, wpadli na niego niezależnie od siebie w 1910 roku dwaj fizycy: Amerykanin Robert Goddard i Rosjanin Borys Weinberg. Rozpoczęli nawet budowę prototypów, ale poziom ówczesnej technologii uniemożliwił te zamiary.

Idea magnetycznego transportu polega na tym, aby w próżniowym tunelu, rurze ułożonej na ziemi czy na morskim dnie, dzięki polu elektromagnetycznemu stworzonemu z wykorzystaniem nadprzewodników, rozpędzać kapsuły lub wagony z ludźmi do ogromnej prędkości.

Konkurencyjny pomysł

Byłoby to możliwe, ponieważ kapsuły nie stykałyby się z szynami ani z tunelem, nie byłoby tarcia, drgań, problemów z przegrzewaniem się trakcji elektrycznej, materiałów, szyn, kół. Kapsuły byłyby ładowane do tuneli przez specjalne śluzy.

Amerykańska firma ET3 opatentowała podobny pomysł już w 1999 roku, nosi on nazwę ETT – Evacuated Tube Transport. Hermetyczna kapsuła miałaby długość samochodu osobowego, wewnętrzną średnicę 1,5 m, wagę 183 kg i zawierałaby zapas powietrza wystarczający dla sześciu osób na kilkugodzinną podróż. Na dalekich trasach liczących kilka tysięcy kilometrów w ciągu trzech minut na dystansie 160 km rozpędzałaby się do prędkości 6500 km/godz.

Szczegóły techniczne Hyperloopa poznamy dopiero 12 sierpnia, do tego dnia będą pilnie strzeżone, ale prawdopodobnie generalnie Hyperloop będzie przypominał ETT. Na razie wiadomo tylko tyle, ile zdradził na ten temat dr Brian Dodson, fizyk czuwający nad stroną techniczną projektu Hyperloop: pasażerowie podróżować będą w kapsułach cylindrycznych przemieszczających się na poduszce elektromagnetycznej. Tunel Hyperloop będzie miał wewnętrzną średnicę 1,5 m.

Odjazd na żądanie

Powietrze pod dużym ciśnieniem znajdujące się między kapsułą a ścianami tunelu stworzy poduszkę, dzięki której kapsuła będzie się przesuwała bez żadnych drgań ani wstrząsów. Nawet zaś minimalna ilość powietrza znajdującego się między pędzącymi kapsułami w razie konieczności stworzy poduszkę i uniemożliwi kolizję. Powietrze sprawi, że w systemie Hyperloop nie będzie problemu tarcia spowalniającego kapsuły.

– Warunki przesuwania się tuby będą zbliżone do tych, jakie panują na orbicie. To będzie sprzyjało osiąganiu ogromnych prędkości, problemu nie stworzą warunki atmosferyczne, wiatry, burze, na drodze nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody. Co więcej, podróż kapsułą można będzie odbyć na żądanie, poza rozkładem jazdy, w dowolnym momencie, a więc nie tak jak z lotniska, dworca czy terminalu morskiego – wyjaśnia dr Brian Dodson.

Miliarder Elon Musk jest pasjonatem ekologii. Oznajmił, że do zasilania Hyperloopa zostanie użyta energia gromadzona przez panele słoneczne umieszczone na tunelu wzdłuż całej trasy. Dzięki temu Hyperloop będzie praktycznie samowystarczalny pod względem energetycznym.

– Budowa Hyperloopa pochłonie jedną czwartą sum wydawanych na autostradę podobnej długości, jedną dziesiątą kosztów linii kolejowej takiej jak francuska TGV – uważa Elon Musk.

Transport magnetyczny, ale nie w tunelu, już raczkuje. W Szanghaju na linii o długości 30 km pasażerowie jeżdżą z prędkością 431 km/godz., zbudowała ją niemiecka firma Transrapid. W Japonii z okazji światowej wystawy Expo 2005 uruchomiono koło Nagoi linię pociągu magnetycznego systemu Maglev (magnetic levitation), osiąga on szybkość 581 km/godz., linia ma długość 8,9 km.

Z Los Angeles do Nowego Jorku, 4500 km w 45 minut... Amerykański miliarder Elon Musk zapowiada, że wreszcie ruszą prace nad nowym środkiem transportu, nazwał go Hyperloop, superlinia.

Elon Musk nie jest kompletnym fantastą, to twórca systemu PayPal, producent samochodów elektrycznych Tesla, jego statki kosmiczne Space X wykorzystuje NASA do zaopatrywania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pozostało 92% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska