Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce cały czas rośnie. Popyt na biura przewyższa podaż, deweloperzy magazynowi także próbują sprostać zapotrzebowaniu, ciągle przybywa obiektów handlowych.
Co na rozgrzanym rynku mogą ugrać najemcy szukający nowej siedziby lub przygotowujący się do podpisywania umów na nowy okres?
Nie tylko niższy czynsz
– Na rynku biurowym jest dość duża przestrzeń do negocjacji dodatkowych zachęt, dlatego warto zadbać o jak najlepszą pozycję do rozmów. Negocjujemy więc równolegle – nowe warunki pozostania w obecnej lokalizacji oraz przeniesienie się do innego budynku – poleca Bartek Włodarski, partner, dyrektor działu reprezentacji najemców biurowych i rozwiązań korporacyjnych w Cresa Polska.
– Kluczowe znaczenie ma czas. Jest on potrzebny nie tylko do rozpoznania rynku i dokonania wstępnego wyboru lokalizacji, ale przede wszystkim do uzyskania jak najbardziej konkurencyjnych ofert w trakcie przetargu i negocjacji. Dzięki odpowiednim działaniom możemy uzyskać najlepsze możliwe warunki, w tym cenowe, oraz postanowienia umowne chroniące najemcę – dodaje ekspert.
Podkreśla, że firmy poszukujące dużych powierzchni lub obiektów dostosowanych do indywidualnych potrzeb powinny rozpocząć badanie rynku i poszukiwania wcześnie, najlepiej dwa lata przed terminem, w którym muszą uzyskać pełną sprawność operacyjną w nowej lokalizacji.