Reklama

Galerie obędą się bez supermarketu

Modernizacje centrów handlowych są dziś bardziej popularne niż nowe budowy. Maleje też rola dużych operatorów spożywczych w centrach. Klienci szukają rozrywki.

Aktualizacja: 02.05.2016 07:59 Publikacja: 02.05.2016 07:40

Centrum Jantar w Słupsku kupiła kilka dni temu za 92 mln euro firma CBRE Global Investors

Centrum Jantar w Słupsku kupiła kilka dni temu za 92 mln euro firma CBRE Global Investors

Foto: materiały prasowe

– W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w całej Polsce deweloperzy oddali do użytku jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych – podaje Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International.

Na koniec pierwszego kwartału tego roku w budowie było ponad 600 tys. mkw. centrów handlowych, z czego ukończenie blisko 60 proc. planowane jest do końca tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z danych Colliers International.

Eksperci tej firmy zwracają też uwagę na spadek roli dużych operatorów spożywczych jako głównej atrakcji centrów handlowych. W budowanych obecnie obiektach – takich jak Wroclavia, Galeria Metropolia i Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie czy Gemini Park Tychy – sklep spożywczy zajmuje jedynie ok. 2 tys. mkw. powierzchni.

Poza tym na rynku nadal dominują modernizacje i remonty starych centrów handlowych.

– Chodzi o dostosowywanie infrastruktury do potrzeb dzieci i niepełnosprawnych, o remonty powierzchni wspólnych i stref gastronomicznych, wprowadzanie bezpłatnego Wi-Fi, nowoczesnych systemów nawigacji i identyfikacji wizualnej, interaktywnych punktów informacyjnych, stref wypoczynku, a także modernizacje parkingów i fasad obiektów – wymienia Dominika Jędrak.

Reklama
Reklama

Dodaje, że swoje sklepy modernizują również najemcy.

Nowe projekty i marki

W pierwszym kwartale tego roku ukończony został jeden znaczący projekt handlowy – Galeria Glogovia (ok. 21 tys. mkw.), gdzie swoje sklepy otworzyły między innymi sieci Piotr i Paweł, Media Expert, C&A, grupa LPP, Martes Sport, a także operator kinowy Cinema 3D.

Nie można nie wspomnieć o otwarciu kolejnej fazy rozbudowy warszawskiego centrum Atrium Promenada (ok. 3,5 tys. mkw.), gdzie swoje miejsce znalazł jeden z największych w Polsce sklepów sieci H&M.

– W minionym kwartale rozpoczęły się modernizacje kilku centrów handlowych, np. Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu. Trwają remonty centrów handlowych Morena, Auchan i ETC w Gdańsku, centrum ETC w Swarzędzu, Silesia City Centre w Katowicach i Pasażu Grunwaldzkiego we Wrocławiu – wyliczają analitycy Colliersa.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci handlowych, m.in. w Galerii Bałtyckiej otwarty został pierwszy salon nowej marki grupy LPP – Tallinder. Nowa polska marka pojawiła się także w Galerii Riviera w Gdyni – Up8 (moda sportowa). W styczniu pierwszy sklep franczyzowy amerykańskiej sieci Skechers (obuwie i akcesoria) został otwarty w warszawskiej Galerii Mokotów.

– Wśród zapowiadanych na początku roku umów najmu warto wymienić: kino Helios w Blue City w Warszawie (8 sal), supermarket Alma w Galerii Libero w Katowicach (1 900 mkw.), H&M w Nowej Stacji w Pruszkowie (2 180 mkw.), TK Maxx w Manufakturze w Łodzi (2,2 tys. mkw.), Sports Direct w Galerii Metropolia w Gdańsku (1,6 tys. mkw.) i P&C w Poznań City Centre (4,5 tys. mkw.) – wylicza Dominika Jędrak.

Reklama
Reklama

Szyte na miarę

Największym budowanym obecnie obiektem handlowym w kraju jest Posnania (ok. 100 tys. mkw.). Inne znaczące centra handlowe w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

– Większość projektów zrealizowanych w małych miastach jest szyta na miarę i dostosowana do wielkości danego rynku. Z kolei obiekty powstające w głównych miastach nie tylko wypełniają geograficzne luki na swoich rynkach, lecz także proponują szeroką ofertę rozrywkową, w tym klubów fitness czy strefy restauracyjnej – mówi Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Opowiada, że coraz większą wagę deweloperzy przykładają do estetyki przestrzeni publicznych w bezpośrednim sąsiedztwie swoich projektów.

Rosnąca konkurencja przyspiesza zmiany na rynku, głównie w centrach o słabszej pozycji. Stąd rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy.

– Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych czy jako element hubów komunikacyjnych. Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skali elementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni do zakupów i rozrywki – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Pusto w Poznaniu

Jak podaje JLL, tzw. czynsze prime, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie. Wynoszą 130 euro za mkw. miesięcznie.

Reklama
Reklama

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w centrach handlowych wyniósł 2,9 proc. (pod koniec 2015 r.). Najwięcej pustostanów wśród największych miast ma Poznań – 5 proc. Na przeciwnym biegunie znajduje się Warszawa z wynikiem jedynie 1,5 proc. – podaje JLL.

Natomiast wśród miast mających 200–400 tys. mieszkańców, najwięcej wolnej powierzchni jest w Bydgoszczy (6 proc.), a najmniej w Lublinie (1,6 proc.) – wynika z danych Colliers.

Opinia

Agata Sekuła, dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie JLL

Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie handlowym w I kwartale 2016 r. wyniosła ok. 130 mln euro. Największą z nich był zakup przez Mayland centrum Krokus w Krakowie.

Warto zauważyć, że w I kwartale 2016 r. na rynku pojawiło się wiele ciekawych opcji inwestycyjnych: zarówno portfeli, jak i pojedynczych obiektów dostępnych na sprzedaż. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie inwestorów, spodziewamy się wzrostu wartości transakcji na polskim rynku nieruchomości handlowych w nadchodzących miesiącach.

Reklama
Reklama

Wydarzeniem minionego kwartału na rynku inwestycyjnym było podpisanie umowy pomiędzy Echo Investment a Redefine Properties, na mocy której Echo sprzeda 75 proc. udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych w Polsce.

Finalizacja tej spektakularnej transakcji, w której doradzaliśmy po stronie sprzedającej, spodziewana jest do końca października 2016 r.

Z kolei już w II kwartale właściciela zmieniło centrum handlowe Ferio w Koninie. Obiekt przejął Union Investment. Doradzaliśmy w tym przypadku stronie kupującej.

Obecne stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce pozostają na poziomie 5 proc. —gb

– W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w całej Polsce deweloperzy oddali do użytku jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych – podaje Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International.

Na koniec pierwszego kwartału tego roku w budowie było ponad 600 tys. mkw. centrów handlowych, z czego ukończenie blisko 60 proc. planowane jest do końca tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z danych Colliers International.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama