– W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w całej Polsce deweloperzy oddali do użytku jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych – podaje Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International.
Na koniec pierwszego kwartału tego roku w budowie było ponad 600 tys. mkw. centrów handlowych, z czego ukończenie blisko 60 proc. planowane jest do końca tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z danych Colliers International.
Eksperci tej firmy zwracają też uwagę na spadek roli dużych operatorów spożywczych jako głównej atrakcji centrów handlowych. W budowanych obecnie obiektach – takich jak Wroclavia, Galeria Metropolia i Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie czy Gemini Park Tychy – sklep spożywczy zajmuje jedynie ok. 2 tys. mkw. powierzchni.
Poza tym na rynku nadal dominują modernizacje i remonty starych centrów handlowych.
– Chodzi o dostosowywanie infrastruktury do potrzeb dzieci i niepełnosprawnych, o remonty powierzchni wspólnych i stref gastronomicznych, wprowadzanie bezpłatnego Wi-Fi, nowoczesnych systemów nawigacji i identyfikacji wizualnej, interaktywnych punktów informacyjnych, stref wypoczynku, a także modernizacje parkingów i fasad obiektów – wymienia Dominika Jędrak.