Reklama

Fiński biznes po polsku

Jazda motocyklem oraz bieganie to czynności, które pozwalają pobyć sam na sam ze swoimi myślami - mówi Tomasz Konarski, prezes YIT w Polsce.

Aktualizacja: 11.07.2016 13:35 Publikacja: 11.07.2016 11:59

Tomasz Konarski, prezes YIT w Polsce

Tomasz Konarski, prezes YIT w Polsce

Foto: materiały prasowe

Rz: Czy nie obawia się pan, że na rozdrobnionym rynku nowych mieszkań jest dziś trochę za ciasno, aby nieznany gracz mógł odnieść sukces?

Tomasz Konarski, prezes YIT w Polsce: Firma YIT jest nowym graczem na polskim rynku, ale już zyskujemy zaufanie sprzedających działki. Nasze atuty to stabilna sytuacja finansowa spółki oraz fakt, że nie korzystamy lokalnie z żadnych kredytów. Dodatkowo, centrala stawia na Polskę, co z pewnością pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Także nordyckie pochodzenie firmy stanowi wartość w oczach potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Finlandia kojarzona jest bowiem z niezawodnością, wysoką jakością i przywiązaniem do ekologicznych rozwiązań, które już wprowadzamy w naszej pierwszej inwestycji i zamierzamy promować w przyszłości.

Wprowadza pan na nasz rynek skandynawską markę. Czym różni się ta filozofia budowania od tej, jaką miała Qualia, której był szefem do niedawna?

Wprowadzanie nowej marki na rynek jest wspaniałym wyzwaniem. Dotychczasowe doświadczenie pozwala mi wierzyć, że i tym razem osiągniemy sukces. W przypadku YIT mamy do czynienia z marką o ponad 100-letniej tradycji, która istnieje na siedmiu innych rynkach w branży deweloperskiej i budowlanej.

Reklama
Reklama

YIT ma własną identyfikację korporacyjną, wizualną, którą łatwo będzie zaadaptować do polskich warunków, gdyż jest prokonsumencka, skupiona na klientach i ich potrzebach. Wielkim atutem YIT jest znajomość i szacunek dla lokalnych rynków, przez co marce łatwiej jest zaistnieć w świadomości odbiorców.

Co pan myśli o rządowym programie „Mieszkanie+"? Ile tanich mieszkań uda się wybudować i w jakim czasie?

„Mieszkanie+" ma ułatwić dostęp do mieszkań dla osób, których nie stać w danym momencie na zakup, bądź nie chcą wiązać się z nieruchomością chociażby ze względu na ich mobilność na rynku pracy. Rynek wynajmu w Polsce potrzebuje wzmocnienia i każda inicjatywa profesjonalizująca ten obszar jest godna pochwały.

Mam nadzieję, że zgodnie z zapowiedziami poznamy efekty programu w ciągu kilku lat. Powodzenie tego przedsięwzięcia zależy jednak od długoterminowej determinacji i zaangażowania odpowiedzialnych podmiotów, które muszą liczyć się z tym, że w branży nieruchomościowej czas płynie szybciej, a efekty są widoczne często dużo później niż zakładano.

Czy deweloperom budującym popularne lokale ubędzie chętnych? Czy najem z dojściem do własności stanie się hitem na rynku?

Model biznesowy firmy deweloperskiej zakłada wyjście z inwestycji poprzez sprzedaż lokalu mieszkalnego. Z założenia „Mieszkanie+" kierowane jest do innej grupy docelowej niż oferta deweloperów.

Reklama
Reklama

Może jednak się zdarzyć tak, że powodzenie projektu rządowego wpłynie na uszczuplenie grupy potencjalnych klientów w segmencie popularnym.

Czym YIT zaskoczy rynek, jakimi propozycjami przebije konkurencję?

W Polsce panuje obecnie moda na nordycki sposób myślenia o domu. Funkcjonalność, prosta elegancja i troska o środowisko, naturalne dla krajów północy Europy, stały się Polakom bardzo bliskie. YIT, jako firma fińska, to naturalny ambasador tych nordyckich wartości.

Ich wizytówką ma być Nordic Mokotów, nasza pierwsza inwestycja w Polsce. W zielonej, spokojnej okolicy stworzymy dla przyszłych mieszkańców funkcjonalną przestrzeń do życia. Zadbamy o środowisko naturalne, klienci będą mogli kupić specjalne miejsca postojowe z instalacją do ładowania samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym.

Mieszkańcom zaproponujemy też typowo fińskie akcenty: tarasy i balkony będą drewniane, a wybrane mieszkania zostaną przygotowane do wstawienia sauny.

Ile mieszkań dziś firma buduje i gdzie? Ile jest w przygotowaniu?

Reklama
Reklama

Niedawno zainaugurowaliśmy naszą pierwszą inwestycję. Nordic Mokotów powstaje przy ul. gen. Sikorskiego 9 i ul. Pory w Warszawie. Powierzchnia inwestycji to prawie 7,5 tys. mkw., a budowa została podzielona na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje ok. 120 mieszkań, finalnie ma ich powstać blisko 300.

Działkę kupiliśmy od hiszpańskiego inwestora - Espais - z projektem i obowiązującym pozwoleniem na budowę. Gotowy był także dwupoziomowy parking podziemny, co skróci czas realizacji o 5-6 miesięcy. Dzięki temu już latem przyszłego roku będziemy mogli przekazać klientom mieszkania z I etapu.

Czy poluje pan na nowe działki - w Warszawie i w innych miastach? Jak będzie wyglądała ekspansja fińskiego dewelopera?

Pierwszy projekt YIT jest realizowany w stolicy i to właśnie na stołecznym rynku zamierzamy zrealizować kolejne inwestycje. W Warszawie prowadzimy obecnie zaawansowane negocjacje w sprawie zakupu kilku działek budowlanych. Są to przede wszystkim grunty, które pozwolą nam na realizację wieloetapowych projektów.

Naszym przyszłym klientom będziemy mogli wtedy zaoferować nawet kilkadziesiąt tysięcy mkw. powierzchni użytkowo-mieszkalnej. W dłuższej perspektywie chcemy się również otworzyć na inne polskie miasta. Interesuje nas m.in. Kraków, Wrocław i Trójmiasto.

Reklama
Reklama

Ile zainwestuje YIT w ciągu najbliższego roku? Na jakie stopy zwrotu pan liczy?

Chcemy zainwestować w kolejne grunty w Warszawie i będą to znaczące transakcje, spełniające wewnętrzne kryteria dochodowości i zwrotu z kapitału.

Do jakiego regionu Polski ma pan największy sentyment? Gdzie najchętniej pan wypoczywa np. w wakacje? Bardzo lubię polskie morze, polskie plaże są prawdopodobnie najpiękniejsze na świecie. Z sentymentem wracam do Międzyzdrojów oraz Trójmiasta.

A co pana najlepiej odpręża - sport, film, książki? Czy ma pan czas na hobby?

Koncern YIT kładzie duży nacisk na zapewnienie równowagi między pracą a czasem wolnym swoich pracowników. Staram się wykorzystać wolny czas jak najbardziej efektywnie i spędzić go z rodziną oraz znaleźć czas tylko dla siebie.

Reklama
Reklama

Odnalazłem idealny sposób na oderwanie się od codziennych obowiązków. Jazda motocyklem oraz bieganie to czynności, które pozwalają pobyć sam na sam ze swoimi myślami. Szczególnie jazda motocyklem wymaga takiego skupienia, że gwarantuje odcięcie się od nawet najbardziej zajmujących spraw.

CV

Tomasz Konarski, prezes spółki YIT w Polsce. Z rynkiem nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych związany od 1998 r. Zajmował m.in. stanowisko wiceprezesa w Longbridge i wiceprezesa ds. operacyjnych w Qualia Development. Absolwent WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. W 2004 r. uzyskał dyplom ukończenia Professional Part 2 studiów ACCA.

Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama