Reklama
Rozwiń

Lifting Centralnego jednak na Euro 2012

Kolejarze podpisali wartą 47 mln zł umowę na przebudowę zaniedbanego Dworca Centralnego. Prace mają zacząć się w sierpniu w hali głównej

Publikacja: 06.07.2010 03:46

Lifting Centralnego jednak na Euro 2012

Foto: materiały prasowe

Remont dojdzie do skutku, ponieważ PKP znalazły jednak dodatkowe pieniądze.

Był z tym spory problem, bo austriacki PORR złożył najniższą ofertę, ale ta i tak okazała się o 25 mln zł wyższa od kosztorysu. Dlaczego tak się stało? Według nieoficjalnych spekulacji, oferenci wpisali w cenę koszty ryzyka inwestycji z PKP i wykorzystali pośpiech przed Euro 2012.

Przebudowa ma poprawić wizerunek jednego z najbardziej znanych dworców w Polsce. To jednak nie obiecywany przez PKP remont kapitalny, ale tylko lifting. Obejmie wymianę elewacji, remont zewnętrznych pasaży wokół hali głównej na poziomie „0”, w podziemiach i na peronach.

Z hali znikną siermiężne budki, zastąpią je nowe szklane punkty usługowe.

Jacek Prześluga z zarządu PKP obiecał też, że na Dworcu Centralnym przestanie już śmierdzieć. Według obietnic kolejarzy, na stacji przybędą nowy system informacji kolejowej, biletomaty i infokioski.

Na antresoli nad kasami w hali głównej PKP ma uruchomić tzw. food court z barami szybkiej obsługi (jak w centrum handlowym). Zniknąć mają śmierdzące bary z zapiekankami i kebabami z podziemi. Koncepcję liftingu opracowało Towarzystwo Projektowe.

– Zmodernizowany Dworzec Centralny ma zostać otwarty na przełomie lat 2011 i 2012 – mówi rzecznik PKP Michał Wrzosek. – Podczas prac obiekt będzie czynny dla pasażerów, ale poszczególne części dworca będą sukcesywnie wyłączane z użytku – przyznaje.

Pasażerów czekają duże utrudnienia, np. kiedy kolejarze zamkną jeden z czterech peronów. Szczegóły zmian nie są jeszcze gotowe.

W sierpniu ma się też zacząć remont Dworca Wschodniego, który znajduje się w czołówce najbardziej zaniedbanych w Polsce. W tej chwili trwa przygotowywanie zaplecza budowy. Do 2012 roku PKP przeznaczą na modernizacje dworców 980 mln zł.

Remont dojdzie do skutku, ponieważ PKP znalazły jednak dodatkowe pieniądze.

Był z tym spory problem, bo austriacki PORR złożył najniższą ofertę, ale ta i tak okazała się o 25 mln zł wyższa od kosztorysu. Dlaczego tak się stało? Według nieoficjalnych spekulacji, oferenci wpisali w cenę koszty ryzyka inwestycji z PKP i wykorzystali pośpiech przed Euro 2012.

Nieruchomości
Mieszkanie na wynajem zwróci się po 20 latach
Nieruchomości
Tak remontują Polacy. Dekada zmian na rynku
Nieruchomości
Develia sprzedała Arkady Wrocławskie. Wolną gotówkę zainwestuje w budowę mieszkań
Nieruchomości
Mieszkanie dla studenta. All.inn w Gdańsku z wiechą
Nieruchomości
Rower i wycieczka od dewelopera. Kuszenie niezdecydowanych
Nieruchomości
ESG kluczowe dla finansowania i wycen budynków