Reklama

Galerie handlowe muszą się odmładzać, bo zginą

Rozbudowy. W 2015 r. w Polsce będą działać 122 centra handlowe mające powyżej 15 lat. Kolejne 123 obiekty będą miały 11–15 lat. To oznacza wydatki dla ich właścicieli.

Publikacja: 13.10.2014 14:58

– Centra handlowe funkcjonujące od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach konkurencja osiągnęła bardzo wysoki poziom. Ponadto zmieniające się potrzeby zakupowe klientów, zróżnicowanie ekonomiczne oraz wpływ roli handlu internetowego na obraz tradycyjnego wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej – mówi Renata Kusznierska, starszy dyrektor w firmie DTZ.

Firma ta podaje, że w Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej działa prawie 400 centrów o łącznej powierzchni najmu 9,3 mln mkw. (dane na koniec sierpnia 2014 r.). Większość centrów powstała jeszcze przed 2009 r., a ponad 40 proc. ma już więcej niż dziesięć lat.

Według statystyk DTZ do 2016 roku udział w rynku centrów handlowych starszych niż pięć lat wyniesie 70 proc., z tego 43 proc. to obiekty powyżej dziesięciu lat. Eksperci podkreślają, że rosnąca liczba galerii wymusi na właścicielach starych obiektów inwestycje: przebudowy, rozbudowy, dobudowy czy rekomercjalizacje.

Zdaniem Agnieszki Buler, menedżer działu powierzchni handlowych w Colliers International, proces rekomercjalizacji jest stałym elementem funkcjonowania każdego obiektu handlowego.

– W ten sposób właściciele obiektów mogą podtrzymywać zainteresowanie ich ofertą. Ważne jest reagowanie na zmieniające się trendy oraz umiejętność ich przewidywania – podkreśla Agnieszka Buler. – Część obiektów przechodzi całkowitą przebudowę lub rozbudowę, w części wystarczy przeprowadzenie drobnego liftingu, np. strefy gastronomicznej.

Reklama
Reklama

W Polsce już od jakiegoś czasu trwa intensywny proces odświeżania centrów handlowych. Obiekty z lat 90. XX wieku są rozbudowywane i remontowane. Bardzo często przechodzą wtedy rebranding.

– Szacujemy, że w 2015 roku w Polsce będzie blisko 11 mln mkw. powierzchni handlowej w centrach. Blisko połowa obiektów będzie miała wtedy powyżej dziesięciu lat. I tak: w 2015 roku w Polsce będą funkcjonować 122 obiekty w wieku powyżej 15 lat. Kolejne 123 centra będą wtedy w przedziale wiekowym 11–15 lat. Aż 194 obiekty będą zaś w wieku od sześciu do dziesięciu lat. Wśród centrów w wieku do pięciu lat znajdzie się zaś 170 obiektów – wylicza ekspertka Colliers International.

170 centrów handlowych w Polsce ma mniej niż 5 lat – podaje Colliers International

Dodaje, że właściciele i zarządcy części starszych galerii będą zmuszeni do oferowania zniżek i zachęt w pakietach najmu oprócz inwestycji w przebudowy czy rozbudowy.

DTZ podaje, że w latach 2010–2014 z 2,4 mln mkw. powierzchni centrów handlowych oddanej do użytkowania około 17 proc. stanowiły rozbudowy obiektów już działających na rynku.

Dziś blisko 150 tys. mkw. powstającej powierzchni centrów handlowych (co stanowi 1/5 budowanej powierzchni) to rozbudowy starszych obiektów: np. Atrium Copernicus w Toruniu, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Magnolia Park we Wrocławiu, Centrum Bielany we Wrocławiu, Factory Ursus w Warszawie, Supersam w Katowicach, Wola Park w Warszawie, Ogrody w Elblągu, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Smyk w Warszawie.

Reklama
Reklama

– Kolejne inwestycje związane z modernizacją istniejących obiektów handlowych są już planowane. Chociażby centrum handlowe Atrium Promenada w Warszawie czy Tesco Kabaty – podaje DTZ.

– Centra handlowe funkcjonujące od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach konkurencja osiągnęła bardzo wysoki poziom. Ponadto zmieniające się potrzeby zakupowe klientów, zróżnicowanie ekonomiczne oraz wpływ roli handlu internetowego na obraz tradycyjnego wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej – mówi Renata Kusznierska, starszy dyrektor w firmie DTZ.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Nieruchomości
Niejasne zasady wydłużają drogę do inwestycji mieszkaniowych
Nieruchomości
Rekordowa transakcja na polskim rynku PRS
Nieruchomości
Coraz mniej wolnych miejsc noclegowych w górach i nad morzem
Reklama
Reklama