Reklama
Rozwiń
Reklama

Galerie handlowe muszą się odmładzać, bo zginą

Rozbudowy. W 2015 r. w Polsce będą działać 122 centra handlowe mające powyżej 15 lat. Kolejne 123 obiekty będą miały 11–15 lat. To oznacza wydatki dla ich właścicieli.

Publikacja: 13.10.2014 14:58

– Centra handlowe funkcjonujące od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach konkurencja osiągnęła bardzo wysoki poziom. Ponadto zmieniające się potrzeby zakupowe klientów, zróżnicowanie ekonomiczne oraz wpływ roli handlu internetowego na obraz tradycyjnego wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej – mówi Renata Kusznierska, starszy dyrektor w firmie DTZ.

Firma ta podaje, że w Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej działa prawie 400 centrów o łącznej powierzchni najmu 9,3 mln mkw. (dane na koniec sierpnia 2014 r.). Większość centrów powstała jeszcze przed 2009 r., a ponad 40 proc. ma już więcej niż dziesięć lat.

Według statystyk DTZ do 2016 roku udział w rynku centrów handlowych starszych niż pięć lat wyniesie 70 proc., z tego 43 proc. to obiekty powyżej dziesięciu lat. Eksperci podkreślają, że rosnąca liczba galerii wymusi na właścicielach starych obiektów inwestycje: przebudowy, rozbudowy, dobudowy czy rekomercjalizacje.

Zdaniem Agnieszki Buler, menedżer działu powierzchni handlowych w Colliers International, proces rekomercjalizacji jest stałym elementem funkcjonowania każdego obiektu handlowego.

– W ten sposób właściciele obiektów mogą podtrzymywać zainteresowanie ich ofertą. Ważne jest reagowanie na zmieniające się trendy oraz umiejętność ich przewidywania – podkreśla Agnieszka Buler. – Część obiektów przechodzi całkowitą przebudowę lub rozbudowę, w części wystarczy przeprowadzenie drobnego liftingu, np. strefy gastronomicznej.

Reklama
Reklama

W Polsce już od jakiegoś czasu trwa intensywny proces odświeżania centrów handlowych. Obiekty z lat 90. XX wieku są rozbudowywane i remontowane. Bardzo często przechodzą wtedy rebranding.

– Szacujemy, że w 2015 roku w Polsce będzie blisko 11 mln mkw. powierzchni handlowej w centrach. Blisko połowa obiektów będzie miała wtedy powyżej dziesięciu lat. I tak: w 2015 roku w Polsce będą funkcjonować 122 obiekty w wieku powyżej 15 lat. Kolejne 123 centra będą wtedy w przedziale wiekowym 11–15 lat. Aż 194 obiekty będą zaś w wieku od sześciu do dziesięciu lat. Wśród centrów w wieku do pięciu lat znajdzie się zaś 170 obiektów – wylicza ekspertka Colliers International.

170 centrów handlowych w Polsce ma mniej niż 5 lat – podaje Colliers International

Dodaje, że właściciele i zarządcy części starszych galerii będą zmuszeni do oferowania zniżek i zachęt w pakietach najmu oprócz inwestycji w przebudowy czy rozbudowy.

DTZ podaje, że w latach 2010–2014 z 2,4 mln mkw. powierzchni centrów handlowych oddanej do użytkowania około 17 proc. stanowiły rozbudowy obiektów już działających na rynku.

Dziś blisko 150 tys. mkw. powstającej powierzchni centrów handlowych (co stanowi 1/5 budowanej powierzchni) to rozbudowy starszych obiektów: np. Atrium Copernicus w Toruniu, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Magnolia Park we Wrocławiu, Centrum Bielany we Wrocławiu, Factory Ursus w Warszawie, Supersam w Katowicach, Wola Park w Warszawie, Ogrody w Elblągu, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Smyk w Warszawie.

Reklama
Reklama

– Kolejne inwestycje związane z modernizacją istniejących obiektów handlowych są już planowane. Chociażby centrum handlowe Atrium Promenada w Warszawie czy Tesco Kabaty – podaje DTZ.

– Centra handlowe funkcjonujące od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach konkurencja osiągnęła bardzo wysoki poziom. Ponadto zmieniające się potrzeby zakupowe klientów, zróżnicowanie ekonomiczne oraz wpływ roli handlu internetowego na obraz tradycyjnego wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej – mówi Renata Kusznierska, starszy dyrektor w firmie DTZ.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Skanska sprzedaje biurowiec w kompleksie Centrum Południe we Wrocławiu
Nieruchomości
Kuszenie klienta. Kto wygra walkę?
Nieruchomości
Gdzie rosną nowe magazyny
Nieruchomości
Lublin. Mieszkania na wynajem z dopłatami do czynszu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Warszawa. Chętnych na biura więcej niż nowej powierzchni
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama