O pożytkach z filozofii dla miasta i jego rozwoju

Determinizm, fenomenologia. Te poważnie brzmiące terminy filozoficzne w praktyce miasta pokazują nasze nastawienie. Czy chcemy rządzić i decydować, czy też chcemy współdziałać, współpracować i współtworzyć miasto.

Aktualizacja: 27.02.2017 05:51 Publikacja: 27.02.2017 05:40

O pożytkach z filozofii dla miasta i jego rozwoju

Determinizm wyklucza przypadek. Ta oświeceniowa wiara, że poczucie losowości jest tylko niedostatkiem informacji, tworzy złudne poczucie władzy. Wiem, więc władam. Wiem, jak ma być, więc planuję. Ale przecież rzeczy, obiekty, są poza nami, oddziałują wrażeniem. Fenomenologia, czyli intencja łącząca umysł z przedmiotem, jego treścią, pozwala nam na wolność w działaniu, marzenie i możliwość odczuwania wrażeń, ale i odpowiedzialność.

Czy rządzić i decydować o przestrzeni, o losie jej mieszkańców, czy mieć deterministyczne podejście staroświeckiego modelu planowania przestrzennego i planów miejscowych, które definiują przeznaczenie terenu i określają, co gdzie ma być. Czy nie jest to pozbawianie wolnej woli nas, mieszkańców miasta? Planów, które przyjmują, że ekspert wie lepiej i determinuje możliwości naszej aktywności miejskiej. Oczywiście, są konsultacje i wyłożenie projektu planu na 21 dni oraz dyskusja z mieszkańcami, którzy nie wiedzą i nie zdają sobie sprawy, jakie mogą być skutki tego planu dla ich działań, dla ich otoczenia, dla ich zamiarów, kiedy zechcą być inwestorami miasta.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce
Nieruchomości
Na jakie mieszkania nas stać? Jaki jest wybór lokali na przeciętną kieszeń?
Nieruchomości
Katowice przyciągają coraz więcej firm z branży IT. Czym kusi miasto?
Nieruchomości
Ghelamco Group wykupiło obligacje. Duża ulga dla inwestorów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Przedwiośnie w mieszkaniówce. Duża oferta i stabilizacja cen