Spotify ujawnia: ponad 150 mln zł dla polskiej fonografii w 2023 r

Ponad 150 milionów złotych przekazało Spotify właścicielom praw do muzyki w Polsce w ubiegłym roku, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Publikacja: 21.03.2024 10:00

Tantiemy ze Spotify stanowią jedynie część całkowitych dochodów twórców,

Tantiemy ze Spotify stanowią jedynie część całkowitych dochodów twórców,

Foto: daviles - stock.adobe.com

Tocząca się w Polsce dyskusja o płatnościach za muzykę z sieci związana z dyrektywą Unii Europejskiej, a także gala Fryderyka, najważniejszej nagrody fonograficznej w Polsce, która odbędzie się 22 marca w Gliwicach, to dla Spotify okazja, by ujawnić kwoty płynące z platformy do wszystkich grup w polskiej fonografii.

W najnowszym komunikacie Spotify podkreśla, że przez ostatnie 11 lat „aktywnie uczestniczyło w rozwoju polskiego przemysłu muzycznego poprzez programy i inicjatywy mające na celu promowanie lokalnych talentów zarówno w kraju, jak i za granicą”. Teraz zaś jako jedyna platforma Spotify po raz pierwszy prezentuje, ile polscy artyści zarobili ze streamingu muzyki.

Spotify i 150 mln zł

Podsumowując najważniejsze dane za rok 2023, Spotify informuje, że łącznie polscy artyści otrzymali ponad 150 mln zł złotych w ciągu roku, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Od 2017 roku tantiemy generowane przez polskich właścicieli praw do muzyki ze Spotify wzrosły o ponad 750 proc.

Czytaj więcej

Paktofonika powraca. Zespół zagra koncert w Warszawie

W 2023 roku łącznie 580 polskich artystów zarobiło ponad 50 tys. złotych wyłącznie z tytułu tantiem pochodzących ze Spotify, co oznacza wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2022 i ponad 4-krotny w ciągu ostatnich pięciu lat. Z kolei liczba polskich artystów, którzy w 2023 roku zarobili ponad 100 tys. złotych każdy wyłącznie z tytułu tantiem pochodzących ze Spotify wzrosła o ponad 25 proc. w porównaniu z rokiem 2022 i niemal 5-krotnie w ciągu ostatnich pięciu lat.

Spotify przekazuje płatności właścicielom praw do muzyki, takim jak wytwórnie i wydawcy, którzy następnie płacą artystom, w tym kompozytorom, autorom i wykonawcom, na podstawie ich indywidualnych umów. Tantiemy ze Spotify stanowią jedynie część całkowitych dochodów twórców, reszta pochodzi z innych platform streamingowych, sprzedaży biletów na koncerty na żywo, sprzedaży gadżetów oraz z innych angaży.

Czytaj więcej

Nick Cave powraca z najsłynniejszą grupą. Będą dwa koncerty w Polsce

- Cieszę się, że po raz pierwszy możemy w przejrzysty sposób podzielić się tym, jakie przychody generują polscy artyści dzięki Spotify. To naprawdę inspirujące widzieć znaczące postępy poczynione w promowaniu polskiej muzyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Dodaje nam to energii do podejmowania kolejnych inicjatyw. Polska może pochwalić się mnóstwem wyjątkowych talentów, a w Spotify jesteśmy oddani wzmacnianiu ich obecności na naszej platformie i poza nią na całym świecie – mówi Mateusz Smółka, Music Team Lead w Spotify.

Spotify i 9 mld dolarów na świecie

Globalnie, 2023 rok był rekordowy pod względem płatności ze Spotify, które stanowią dwie trzecie całkowitych przychodów platformy. Wypłata wyniosła 9 miliardów dolarów, co stanowi najwyższą płatność dokonaną kiedykolwiek przez pojedynczego sprzedawcę. W ciągu ostatnich sześciu lat liczba ta wzrosła niemal 3-krotnie i stanowi znaczącą część ponad 48 miliardów dolarów, które Spotify wypłaciło właścicielom praw do muzyki od momentu swojego powstania.

Wielu twórców, którzy wygenerowali w 2023 roku co najmniej milion dolarów z tytułu tantiem ze Spotify, nie jest powszechnie znanych i nie potrzebowało przeboju, aby osiągnąć duży sukces na platformie. 80 proc. z nich nie znalazło się w ubiegłym roku na liście Top 50 Spotify Daily Global Songs. W erze streamingu listy przebojów nie są wystarczająco rozbudowane, by mogły uwzględniać utwory wszystkich twórców, którzy odnoszą sukcesy. Gusta fanów są coraz bardziej zróżnicowane, a pula tantiem coraz większa – co oznacza jeszcze większe przychody dla szerszego grona twórców.

4,5 mld dolarów dla niezależnych

Miniony rok był rekordowy także dla niezależnych artystów .W 2023 r. wygenerowali ze Spotify niemal 4,5 miliarda dolarów. 2023 był zatem pierwszym rokiem, w którym ich przychody stanowiły około połowy całkowitej kwoty wygenerowanej przez całą branżę muzyczną ze Spotify. Ta ostatnia wynosiła w ubiegłym roku 9 miliardów dolarów, czyli ponad 35 mld złotych.

Spotify proponuje obecnie ponad 100 milionami utworów, 5 milionów podcastów i 350 000 audiobooków. Jest najpopularniejszym na świecie serwisem subskrypcji streamingu audio z ponad 602 milionami użytkowników, w tym 236 milionami subskrybentów na ponad 180 rynkach.

Tocząca się w Polsce dyskusja o płatnościach za muzykę z sieci związana z dyrektywą Unii Europejskiej, a także gala Fryderyka, najważniejszej nagrody fonograficznej w Polsce, która odbędzie się 22 marca w Gliwicach, to dla Spotify okazja, by ujawnić kwoty płynące z platformy do wszystkich grup w polskiej fonografii.

W najnowszym komunikacie Spotify podkreśla, że przez ostatnie 11 lat „aktywnie uczestniczyło w rozwoju polskiego przemysłu muzycznego poprzez programy i inicjatywy mające na celu promowanie lokalnych talentów zarówno w kraju, jak i za granicą”. Teraz zaś jako jedyna platforma Spotify po raz pierwszy prezentuje, ile polscy artyści zarobili ze streamingu muzyki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka popularna
Jean-Michel Jarre i Brian May na bezpłatnym show w Bratysławie
Muzyka popularna
Pearl Jam zaprasza fanów do wysłuchania nowej płyty w kinach
Muzyka popularna
Mrozu i Maryla Rodowicz w duecie „Sing-Sing”
rozmowa
Maciej Maleńczuk: Po roku niepicia, gdy patrzę na kogoś kto pije — to się dziwię
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Muzyka popularna
Podsiadło, Hemingway i inni: dzięki nim polska fonografia jest już 18. na świecie