Reklama

Lagardere sprzedaje Czechom Radio Zet

Francuska grupa sprzedaje za 73 mln euro radiostacje w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym stację numer dwa w Polsce.

Aktualizacja: 17.04.2018 16:57 Publikacja: 17.04.2018 13:43

Lagardere sprzedaje Czechom Radio Zet

Foto: facebook.com/radiozet

– Dla polskiego ryku mediów to na pewno zmiana nie tylko ważna, ale i symboliczna. Wycofuje się z Polski jeden dużych zagranicznych podmiotów, który odgrywał ważną rolę w budowie rynku medialnego po upadku komunizmu – mówi Juliusz Braun, medioznawca, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes Telewizji Polskiej.

W ten sposób komentuje informację, że Grupa Lagardere po prawie 20 latach zamierza sprzedać Radio Zet, drugą ogólnopolską rozgłośnię w Polsce pod względem liczby słuchaczy i udziału w rynku reklamy radiowej.

Dokładniej mówiąc, Francuzi sprzedają kilka stacji w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym Grupę Eurozet, do której należą także takie pomniejsze stacje, jak Antyradio czy Chillizet. Oprócz biznesu w Polsce pod młotek poszły radia: Europa 2 na Słowacji, Evropa 2 i Frekvence 1 w Czechach, a w Rumunii: Europa FM, Vibe FM i Virgin Radio.

Wartość całej transakcji, która stanowi element realizacji strategii ogłoszonej w marcu przez Arnaud Lagardere, szefa francuskiej grupy, to 73 mln euro, a sprzedawane firmy miały w ub.r. 56 mln euro przychodów. Dla porównania, według sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Grupa Eurozet w 2016 r. zanotowała około 76 mln zł przychodów.

Stacje kupuje Czech Media Invest, grupa, którą kieruje Daniel Kretinsky, prawnik, a jednocześnie jeden z najbogatszych Czechów („Forbes" wycenił jego majątek na 2,6 mld dol.), kibicom znany z udziałów w klubie Sparta Praga.

Reklama
Reklama

– Wydaje mi się, że zakup ma na celu zwiększenie potencjału Czech Media Invest w regionie. Od dłuższego czasu było wiadomo, że Lagardere szuka potencjalnych kupców na Eurozet, a transakcja, w której sprzedali swoje aktywa radiowe również w Czechach, Rumuni i na Słowacji, pozwala na wyjście z inwestycji w szerszym, a nie jedynie polskim kontekście – mówi Marek Dworak, b. prezes RMF FM (obecnie m.in. członek rady nadzorczej Gremi Media).

Braun zwraca uwagę, że po raz pierwszy poważnym graczem w polskich mediach staje się firma czeska. Przypomina, że do Czech Media Invest należy Czech News Center (CNC), jeden z największych koncernów medialnych w tym kraju.

Dla Radia Zet, które w ostatnich latach traciło udział w rynku, nowy właściciel to szansa. – Inwestor ma zapewne pomysł na rozwój i być może będzie chciał czymś zaskoczyć konkurentów. Nie oczekiwałbym jednak istotnych zmian w najbliższym czasie na polskim rynku mediów, szczególnie że Media Invest nie ma jeszcze dużego doświadczenia w Polsce – mówi Dominik Niszcz, analityk rynku akcji zajmujący się sektorem TMT w Raiffeisen Centrobank.

Dla polityków interesujące będzie, czy nowy właściciel zaangażuje się silniej w debatę publiczną w Polsce. Dworak nie wyklucza tego całkowicie. Braun uważa, że rząd PiS nie może liczyć na powstanie „wyszehradzkiego" koncernu medialnego. – Polscy analitycy polityczni będą musieli brać pod uwagę, jak interesy czeskiego miliardera mogą wpływać na polską politykę – mówi b. szef TVP.

O części transakcji dotyczącej Polski wypowiedzą się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz KRRiT.

Od Radia Gazeta do Radia Zet

Radio Zet to jedna z pierwszych prywatnych stacji radiowych w Polsce. Ruszyła we wrześniu 1990 r. jako Radio Gazeta. Założycielem i pierwszym prezesem stacji był Andrzej Woyciechowski (zmarł w 1995 r.). Początkowo głównym udziałowcem stacji była Agora. Francuski koncern Lagardere pojawił się w akcjonariacie za sprawą Woyciechowskiego.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama