Reklama

Kolporter zmniejsza dystans do Ruchu

Coraz mniej punktów sprzedaży prasy w Polsce. Na wycofaniu się z rynku dystrybucji spółki HDS Polska najwięcej zyskał Kolporter

Publikacja: 04.06.2009 06:11

Dwaj najwięksi kolporterzy prasy – Ruch i Kolporter – kontrolują już ponad 82 proc. rynku dystrybucji prasy. Rok temu było to niecałe 80 proc. – wynika z najnowszych wyliczeń Izby Wydawców Prasy. Raport IWP opiera się na uzyskanych od wydawców danych pokazujących nakłady prasy z lutego.

Z szacunków IWP wynika, że dystans Kolportera do Ruchu zmniejsza się. Udział Ruchu w rynku dystrybucji wynosi według najnowszego raportu IWP 41,4 proc. (rok wcześniej było to 41,26 proc.), a Kolportera – 40,85 proc. (rok wcześniej – 37,65 proc.). Swoje udziały z 6 proc. do 6,98 proc. zwiększył też krakowski Garmond Press. – Większy udział w rynku to w dużej mierze skutek przejęcia obsługi punktów od HDS Polska – przyznaje Maciej Topolski, rzecznik Grupy Kolporter.

[wyimek]67,5 tys. punktów sprzedaży, do których dostarczają prasę kolporterzy, działa w Polsce[/wyimek]

Na wycofaniu się z rynku kolportażu spółki HDS Polska (z danych IWP wynika, że w lutym obsługiwała już tylko 97 punktów sprzedaży, podczas gdy rok wcześniej dostarczała prasę do ponad 2,7 tys. takich miejsc) zyskały też Ruch i Garmond Press. Udział Franpressu spadł z 3,06 proc. do 2,93 proc.

W raporcie widać jednak także jedną z bolączek kolporterów – spadającą liczbę punktów sprzedaży, do których dostarczana jest prasa. Ostatnie dane IWP mówią o prawie 67,5 tys. punktów – to o 1782 mniej niż rok wcześniej. A będzie ich jeszcze mniej, bo sieć 24 salonów multimedialnych zamknie w najbliższych miesiącach Kolporter.

Reklama
Reklama

Rezygnacja HDS z dystrybucji prasy i zapowiedź zamknięcia salonów Kolportera to skutek spadającej rentowności dystrybucji prasy.

Wydawcy widzą rozwiązanie swoich problemów w regionalizacji rynku dystrybucji – wtedy żaden kolporter nie dostarczałby gazet na terenie całego kraju. W efekcie spadłyby też koszty działania takich firm.

Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Reklama
Reklama