TVN ma ruszyć z nowym kanałem

Stacja pokazała lepsze od oczekiwań analityków wyniki za czwarty kwartał i zapowiedziała nowe inwestycje

Publikacja: 19.02.2010 01:31

Na zyskach ciążą konsolidowane od 2009 r. wyniki nierentownej platformy „n”. W tym roku TVN doinwest

Na zyskach ciążą konsolidowane od 2009 r. wyniki nierentownej platformy „n”. W tym roku TVN doinwestuje ją ok. 150 mln zł.

Foto: Rzeczpospolita

W 2010 roku TVN spodziewa się jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i internetowej i planuje wydać 260 mln zł na inwestycje. Ok. 150 mln zł z tej kwoty pochłonie nierentowna wciąż platforma ”n”, a 70 mln zł – produkcje w wysokiej rozdzielczości (HD) oraz wirtualne studio telewizyjne.

Według informacji ”Rz” grupa myśli także o uruchomieniu w tym roku nowej stacji tematycznej – byłby to dziewiąty jej kanał. Piotr Walter, wiceprezes TVN, nie chciał komentować, jaki mógłby to być kanał. Analitycy wskazują, że telewizja ta wciąż nie ma stacji skierowanej do dzieci, ale ich zdaniem trudno ocenić, czy tego typu stacja mieściłaby się w profilu działalności TVN. Wcześniej spółka wycofała się z takich kanałów jak TVN Lingua czy TVN Gra.

Zarząd rekomenduje również wypłatę akcjonariuszom dywidendy za 2009 rok w wysokości 31 gr za akcję. Ta zapowiedź wraz z dobrymi wynikami TVN w czwartym kwartale spowodowała wczoraj wzrost kursu akcji spółki o 3,24 proc., do 15,3 zł. Zyski to jednak głównie efekt jednorazowych wydarzeń, zwłaszcza przeszacowania zapłaty warunkowej należnej ITI. Chodzi o konsekwencje przejmowania od ITI kontroli nad platformą ”n” w marcu ubiegłego roku. Wówczas TVN zastrzegł, że możliwa jest korekta ceny zakupu na sumę do 60 mln euro i że będzie ona zależna od wyników ”n” (pod koniec III kw. 2009 roku ta opcja wynosiła 220 mln zł). Jesienią ubiegłego roku ogłoszone zostały plany przejęcia całej ”n” przez TVN.

– W listopadzie, uwzględniając nowe warunki rynkowe i nowy biznesplan, wyliczyliśmy, że z tego tytułu nie zapłacimy już 60 mln euro, ale 19 mln euro i ta różnica jest zaznaczona w wynikach – mówił Rafał Wyszomierski, dyrektor finansowy TVN. Zysk, jaki TVN wykazał na przeszacowaniu zapłaty warunkowej, wyniósł w IV kw. 154 mln zł.

Specjaliści zgodnie podkreślają jednak, że nawet po oczyszczeniu wyników grupy z tych wydarzeń, dane pozytywnie zaskoczyły. – Dobrze zarządzane były w grupie koszty produkcji telewizyjnej – w czwartym kwartale spadły rok do roku w dwucyfrowym tempie, bo o 11 proc., a w całym 2009 roku zmniejszyły się o 6,3 proc. – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Spadały przychody z reklam telewizyjnych, ale jednocześnie rosły te pochodzące od subskrybentów płatnych stacji tematycznych. Jeśli chodzi o nierentowną platformę ”n”, to spodziewano się większej straty.

W IV kwartale sprzedaż TVN wzrosła o 14,9 proc., do 680 mln zł, przy czym wzrost zapewniły m.in. przychody platformy ”n” – po wyłączeniu jej wpływu na wyniki wskutek kryzysu na rynku reklamy przychody TVN spadły bowiem w IV kw. rok do roku o 4,4 proc.

Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. wyniósł 243 mln zł (rok wcześniej było to 88 mln zł). Na całorocznych wynikach TVN ciążą wyniki platformy ”n”, której TVN będzie jedynym właścicielem już w I kw. 2010 roku. Na koniec 2009 roku ”n” miała 692 tys. abonentów. Grupa obniżyła plany dotyczące liczby klientów na ten rok – spodziewa się, że pod koniec roku będzie ich 870 tys., a nie 1 mln.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

W 2010 roku TVN spodziewa się jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i internetowej i planuje wydać 260 mln zł na inwestycje. Ok. 150 mln zł z tej kwoty pochłonie nierentowna wciąż platforma ”n”, a 70 mln zł – produkcje w wysokiej rozdzielczości (HD) oraz wirtualne studio telewizyjne.

Według informacji ”Rz” grupa myśli także o uruchomieniu w tym roku nowej stacji tematycznej – byłby to dziewiąty jej kanał. Piotr Walter, wiceprezes TVN, nie chciał komentować, jaki mógłby to być kanał. Analitycy wskazują, że telewizja ta wciąż nie ma stacji skierowanej do dzieci, ale ich zdaniem trudno ocenić, czy tego typu stacja mieściłaby się w profilu działalności TVN. Wcześniej spółka wycofała się z takich kanałów jak TVN Lingua czy TVN Gra.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie