Branżę czeka konsolidacja

Spółki specjalizujące się w outdoorze czekają w najbliższych latach roszady właścicielskie

Publikacja: 06.04.2010 03:15

Branżę czeka konsolidacja

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Prezes Clear Channel International, grupy, do której należy jedna z pięciu największych firm outdoorowych w Polsce – Clear Channel Poland, mówi „Rz”, że jego firma jest zainteresowana udziałem w konsolidacji rynku. – Polski rynek reklamy zewnętrznej będzie się konsolidował w perspektywie dwóch, trzech lat. Chcemy wziąć udział w tym procesie – zapowiada William Eccleshare, który jest szefem CCI od lata ubiegłego roku. – Polska należy do dziesięciu największych rynków, na których działa Clear Channel, i sądzimy, że będzie on rósł szybciej niż inne kraje. Z tego też powodu zamierzamy tu silnie inwestować – mówi.

W jego ocenie nowi gracze, jeśli się pojawią, także będą zdobywać polski rynek poprzez przejęcia. – Poprzednia fala kryzysu z lat 2001 – 2003 udowodniła, jaki może być jego wpływ na rynek reklamy zewnętrznej. Przed jej nadejściem, aby opisać polski rynek outdooru, trzeba było wymienić kilkanaście podmiotów, po 2003 roku – już tylko pięć – przypomina Marek Kuzaka, wiceprezes AMS (spółka z grupy Agora), pytany, czy do konsolidacji branży może dojść już w tym roku.

[srodtytul]Kto kupi, kto sprzeda?[/srodtytul]

Analitycy spodziewali się, że w czasie kryzysu, zazwyczaj dobrego okresu do przejęć, Agora, która kupiła AMS w 2002 r., właśnie w czasie gorszej koniunktury, może chcieć powtórzyć ten ruch i przejąć kolejną spółkę outdoorową. Nic takiego się jednak nie wydarzyło. Eccleshare zapewnia, że Clear Channel Poland nie jest na sprzedaż.

Który z inwestorów branżowych mógłby konsolidować polski rynek outdooru?

– Do wielkich nieobecnych na naszym rynku należą JC Decaux czy amerykański CBS Outdoor (dawniej Viacom Outdoor). W przeszłości mówiło się również o hiszpańskiej Cemisie – wylicza Marek Kuzaka.

Francuski koncern JC Decaux jest obecny w Polsce w postaci jednej spółki, współpracującej z warszawskim lotniskiem Okęcie. Zadeklarował niedawno, że stanie do wartego około 100 mln zł przetargu rozpisywanego przez miasto Warszawa na koncesjonariusza wiat przystankowych (będzie to największe wydarzenie w branży w tym roku). O przejęciach JC Decaux nie wspomina, choć kilka lat wcześniej próbował kupić AMS od BB Investment.

Przez chwilę wydawało się, że spółka Francuzów w Polsce połączy się z lokalną firmą należącą do News Corp. – News Outdoor Poland. Medialny koncern zapowiedział bowiem wycofanie się z rynków telewizyjnych krajów Europy Środkowo-wschodniej. Przy okazji miał też pozbyć się firm reklamy zewnętrznej. Koncern JC Decaux był wśród firm, które na szczeblu międzynarodowym prowadziły rozmowy o przejęciu News Outdoor.

Do walki o kontrakt z miastem Warszawa chcą stanąć wszystkie największe firmy. Obok JC Decaux i grupy AMS także Stroer Polska, spółka zależna niemieckiej Stroer out of Home. – Będziemy chcieli wziąć udział w przetargu i starać się o ten kontrakt – deklaruje Eccleshare.

[srodtytul]Trudny rok[/srodtytul]

Ubiegły rok był dla branży reklamowej, w tym outdoorowej – zarówno w Polsce, jak i za granicą – bardzo trudny, bo w czasie kryzysu firmy mocno cięły wydatki na promocję. Według zrzeszającej największe firmy outdoorowe w Polsce Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej rynek reklamy skurczył się w ubiegłym roku w porównaniu z poprzednim o ponad 14 proc. Starlink szacuje ten spadek nawet na 17,1 proc. – to więcej, niż skurczył się cały rynek reklamy (11,4 proc.).

W tym roku branża nie ucierpi już jednak tak mocno. Prognozy domów maklerskich odpytanych przez „Rz” mówią o tegorocznej dynamice na poziomie od – 3 proc. (Ipopema Securities) do +5 proc. (ING Securities). W przyszłym roku analitycy zgodnie spodziewają się już wzrostu w wysokości 3 – 10 proc.

W bieżącym roku outdoor na pewno zyska na wpływach z kampanii reklamowych towarzyszących wyborom prezydenckim i samorządowym. W 2006 roku wpływy outdooru związane z wyborami samorządowymi wyniosły ok. 20 mln zł, a rok wcześniej z kampanii przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi branża zyskała ponad 24 mln zł.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorek: [mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail], [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

Prezes Clear Channel International, grupy, do której należy jedna z pięciu największych firm outdoorowych w Polsce – Clear Channel Poland, mówi „Rz”, że jego firma jest zainteresowana udziałem w konsolidacji rynku. – Polski rynek reklamy zewnętrznej będzie się konsolidował w perspektywie dwóch, trzech lat. Chcemy wziąć udział w tym procesie – zapowiada William Eccleshare, który jest szefem CCI od lata ubiegłego roku. – Polska należy do dziesięciu największych rynków, na których działa Clear Channel, i sądzimy, że będzie on rósł szybciej niż inne kraje. Z tego też powodu zamierzamy tu silnie inwestować – mówi.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju