Najwięksi reklamodawcy zakładają swój związek

PZU, Liberty Direct i P4 jako pierwsze wstąpiły do związku Advertisers.pl, który ma dbać o interesy największych reklamodawców na polskim rynku

Publikacja: 09.07.2010 16:54

Związek Advertisers.pl ma dbać o interesy największych reklamodawców na polskim rynku

Związek Advertisers.pl ma dbać o interesy największych reklamodawców na polskim rynku

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

- Łącznie zdeklarowało się siedem firm, które chcą należeć do tej organizacji. Oprócz wymienionych trzech są to ING Bank Śląski, ING Usługi Finansowe, BZ WBK i TUI, firma z branży turystycznej - mówi Roman Jędrkowiak, pomysłodawca całego projektu - były dyrektor marketingu banku ING, a obecnie doradca sieci Play. Firmy, które chcą przystąpić do związku łącznie zarządzają budżetami reklamowymi na poziomie ponad 1 mld zł. - Na początku będzie to pewnie kilkunastu członków, docelowo będzie ich pewnie kilkudziesięciu - mówi Jędrkowiak, który prowadzi rozmowy na temat uczestnictwa z kolejnymi firmami, m.in. z branży telekomunikacyjnej, kosmetycznej i FMCG.

Związek ma m.in. dbać o to, jak przebiegają przetargi na obsługę budżetów reklamowych i dbać o standardy w branży oraz zapobiegać nierównościom na rynku (np. rozbieżnościom w wynagrodzeniach, jakie reklamodawcy płacą agencjom eventowym). Będzie też głosem branży na rynku, ma komentować i lobbować np. podczas zmian prawa dotyczącego reklamy a także edukować na temat reklamy (np. dzieci szkołach, by łatwowiernie nie ulegały przekazom reklamowym). - Dzięki temu będziemy mogli mierzyć standardy na rynku. Obecnie nie możemy wymieniać między sobą informacji poufnych, tak łatwiej będzie ustalać benchmarki np. kosztów, jakie ponosimy w związku z różnym działaniami marketingowymi - mówił Wojciech Pronobis, dyrektor zarządzający ds. marketingu w Grupie PZU.

Jak przekonywał Bartosz Dobrzyński, dyrektor ds. marketingu w spółce P4 (operatorze sieci Play), działy marketingu i tak poszukują takich informacji, żeby np. nie przepłacać agencjom organizującym różne wydarzenia marketingowe i wybierać tylko takie, które świadczą usługi wysokiej jakości, co chroni reklamodawców przed niewłaściwymi wyborami. - Bardzo pomocne będzie opakowanie tego w oficjalną formę - mówił. Jak zastrzega Roman Jędrkowiak, działalność Advertisers.pl nie ma prowadzić do żadnych zmów konkurencyjnych na rynku reklamy czy marketingu. - Na każdym spotkaniu będzie obecny prawnik, taka działalność nie jest zresztą niczym odkrywczym, tego typu organizacje działają w innych państwach - mówił.

Dotychczas takiej organizacji w Polsce nie było, choć Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR mają już agencje reklamowe i domy mediowe, działa też w Polsce np. Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego.

Związel Advertisers.pl ma ruszyć w wakacje (do uruchomienia związku pracodawców potrzeba 10 członków) i ma należeć do Światowej Federacji Reklamodawców (World Federation od Advertisers). Może do niego należeć każda firma, która ma budżet marketingowy, oprócz firm medialnych, które jednocześnie są też po drugiej stronie procesu reklamowego.

Organizacja jest wycelowana głównie w duże firmy - roczna składka członkowska dla firm zarządzających budżetem reklamowym na poziomie powyżej 30 mln zł brutto ma wynosić 40 tys. zł, a dla tych, których budżety wynoszą mniej 30 mln zł - 25 tys. zł. - 600-800 tys. rocznego budżetu powinno nam wystarczyć na prowadzenie takiej działalności, to będzie mała struktura, tam, gdzie tylko pozwoli na to prawo, postaramy się większość ustaleń czy głosowań przeprowadzać za pośrednictwem Internetu - mówi Jędrkowiak.

ING

- Łącznie zdeklarowało się siedem firm, które chcą należeć do tej organizacji. Oprócz wymienionych trzech są to ING Bank Śląski, ING Usługi Finansowe, BZ WBK i TUI, firma z branży turystycznej - mówi Roman Jędrkowiak, pomysłodawca całego projektu - były dyrektor marketingu banku ING, a obecnie doradca sieci Play. Firmy, które chcą przystąpić do związku łącznie zarządzają budżetami reklamowymi na poziomie ponad 1 mld zł. - Na początku będzie to pewnie kilkunastu członków, docelowo będzie ich pewnie kilkudziesięciu - mówi Jędrkowiak, który prowadzi rozmowy na temat uczestnictwa z kolejnymi firmami, m.in. z branży telekomunikacyjnej, kosmetycznej i FMCG.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie