Liderem wśród międzynarodowych gigantów działalności marketingowej jest według ostatniego zestawienia Grupa WPP (w jej skład wchodzą m.in. działające i w Polsce sieci agencji reklamowych JWT, Ogilvy&Mother, Grey, czy sieci domów mediowych MediaCom, MEC i Mindshare), która pokonała lidera z roku wcześniej - Omnicom Group (skupia m.in. sieci agencji reklamowych BBDO Worldwide, DDB Worldwide czy TBWA/Worldwide).
Przychody WPP Group jako jedynej grupy ze ścisłej czołówki wzrosły rok do roku i to w dwucyfrowym tempie, jednak stało się tak m.in. z uwagi na przejęcie w październiku 2008 roku instytutu badawczego TNS (w Polsce działa poprzez TNS OBOP). Przychody lidera wyniosły w 2009 roku 12,1 mld dol., o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a zysk netto wyniósł 665,5 mln dol., zaledwie o 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej - podał w najnowszym rankingu instytut Marketing Services Financial Intelligence (MSFI).
W rankingu mowa jednak wciąż o roku 2009, w którym, według sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group, światowe wpływy reklamowe spadły rok do roku o 10,6 proc. (do 428,7 mld dol.). W minionym roku według ostatnich szacunków powinny one już znowu wzrosnąć (4,9 proc.). - W 2010 roku widzieliśmy wśród naszych klientów, że rynek się odbił. Zaczęli powracać do reklamowania się. Nie jesteśmy na drodze do poziomów wydatków z przed recesji, ale na wielu rynkach na świecie wydatki reklamowe będą o jakieś 10-15 proc. mniejsze niż przed recesją - potwierdzała te tendencje w rozmowie z "Rz" Laura Desmond, prezes grupy Starcom MediaVest Group. Jej zdaniem globalne wydatki reklamowe w 2011 roku wzrosną już jednak o 4,5-5 proc. Poprawę widzi też na rynku grupa WPP, która w swoim raporcie za III kw. 2010 roku podaje: - Postępująca poprawa po brutalnym po-Lehmanowskim roku 2009 jest bardzo oczekiwana.
Szybko jednak uzupełnia komentarz: - Nasi klienci wciąż jednak obawiają się o potencjalne zagrożenia dla Eurozony i popyt konsumencki w USA, tamtejszy wzrost deficytu i rosnące podatki. W rezultacie skupiają się na najszybciej rosnących rynkach, jak państwa BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny - red.).
Zarówno WPP i Omnicom, jak - również publiczna - Publicis Groupe, w III kwartale ubiegłego roku odnotowywały już znowu wzrosty przychodów. Przychody WPP wzrosły po III kwartałach 2010 roku o 5,7 proc. do 10,2 mld dol., Omnicom Group - o 5,9 proc. do 8,9 mld dol., a Publicis Groupe - o 18,5 proc. do 3,86 mld euro. (tak wysoki wzrost to m.in. skutek przejęć).