Największe grupy marketingowe na drodze do odbudowy

Wpływy reklamowych gigantów spadły w kryzysowym 2009 roku o 5,2 proc., spadki odnotowały dwie trzecie tych firm. Miniony rok wypadł w branży znacznie lepiej

Publikacja: 10.01.2011 14:25

Największe grupy marketingowe na drodze do odbudowy

Foto: Fotorzepa, Dariusz Pisarek Dariusz Pisarek

Liderem wśród międzynarodowych gigantów działalności marketingowej jest według ostatniego zestawienia Grupa WPP (w jej skład wchodzą m.in. działające i w Polsce sieci agencji reklamowych JWT, Ogilvy&Mother, Grey, czy sieci domów mediowych MediaCom, MEC i Mindshare), która pokonała lidera z roku wcześniej - Omnicom Group (skupia m.in. sieci agencji reklamowych BBDO Worldwide, DDB Worldwide czy TBWA/Worldwide).

Przychody WPP Group jako jedynej grupy ze ścisłej czołówki wzrosły rok do roku i to w dwucyfrowym tempie, jednak stało się tak m.in. z uwagi na przejęcie w październiku 2008 roku instytutu badawczego TNS (w Polsce działa poprzez TNS OBOP). Przychody lidera wyniosły w 2009 roku 12,1 mld dol., o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a zysk netto wyniósł 665,5 mln dol., zaledwie o 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej - podał w najnowszym rankingu instytut Marketing Services Financial Intelligence (MSFI).

W rankingu mowa jednak wciąż o roku 2009, w którym, według sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group, światowe wpływy reklamowe spadły rok do roku o 10,6 proc. (do 428,7 mld dol.). W minionym roku według ostatnich szacunków powinny one już znowu wzrosnąć (4,9 proc.). - W 2010 roku widzieliśmy wśród naszych klientów, że rynek się odbił. Zaczęli powracać do reklamowania się. Nie jesteśmy na drodze do poziomów wydatków z przed recesji, ale na wielu rynkach na świecie wydatki reklamowe będą o jakieś 10-15 proc. mniejsze niż przed recesją - potwierdzała te tendencje w rozmowie z "Rz" Laura Desmond, prezes grupy Starcom MediaVest Group. Jej zdaniem globalne wydatki reklamowe w 2011 roku wzrosną już jednak o 4,5-5 proc. Poprawę widzi też na rynku grupa WPP, która w swoim raporcie za III kw. 2010 roku podaje: - Postępująca poprawa po brutalnym po-Lehmanowskim roku 2009 jest bardzo oczekiwana.

Szybko jednak uzupełnia komentarz: - Nasi klienci wciąż jednak obawiają się o potencjalne zagrożenia dla Eurozony i popyt konsumencki w USA, tamtejszy wzrost deficytu i rosnące podatki. W rezultacie skupiają się na najszybciej rosnących rynkach, jak państwa BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny - red.).

Zarówno WPP i Omnicom, jak - również publiczna - Publicis Groupe, w III kwartale ubiegłego roku odnotowywały już znowu wzrosty przychodów. Przychody WPP wzrosły po III kwartałach 2010 roku o 5,7 proc. do 10,2 mld dol., Omnicom Group - o 5,9 proc. do 8,9 mld dol., a Publicis Groupe - o 18,5 proc. do 3,86 mld euro. (tak wysoki wzrost to m.in. skutek przejęć).

Wyniki gigantów za 2009 rok były dużo mniej optymistyczne. Jak podaje MSFI, Grupa Omnicom globalnie odnotowała wtedy przychody na poziomie 11,7 mld dol., o 12,3 proc. niższe niż przed rokiem, oraz zysk netto na poziomie 793 mln dol. (o 20,7 proc. niższy niż rok wcześniej). Wpływy trzeciego w rankingu Publicis Groupe (w jego skład wchodzą m.in. sieci agencji reklamowych Publicis, Saatchi&Saatchi, Leo Burnett) spadły rok do roku o 3,8 proc.(do 6,4 mld dol.), a zysk netto obniżył się o 9,8 proc. do 572,9 mln dol. Spadki to oczywiście skutek globalnego kryzysu ekonomicznego, który przełożył się na większości rynków na cięcia wydatków na reklamę.

Liderem wśród międzynarodowych gigantów działalności marketingowej jest według ostatniego zestawienia Grupa WPP (w jej skład wchodzą m.in. działające i w Polsce sieci agencji reklamowych JWT, Ogilvy&Mother, Grey, czy sieci domów mediowych MediaCom, MEC i Mindshare), która pokonała lidera z roku wcześniej - Omnicom Group (skupia m.in. sieci agencji reklamowych BBDO Worldwide, DDB Worldwide czy TBWA/Worldwide).

Przychody WPP Group jako jedynej grupy ze ścisłej czołówki wzrosły rok do roku i to w dwucyfrowym tempie, jednak stało się tak m.in. z uwagi na przejęcie w październiku 2008 roku instytutu badawczego TNS (w Polsce działa poprzez TNS OBOP). Przychody lidera wyniosły w 2009 roku 12,1 mld dol., o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a zysk netto wyniósł 665,5 mln dol., zaledwie o 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej - podał w najnowszym rankingu instytut Marketing Services Financial Intelligence (MSFI).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie