Poinformował o tym publicznie w ubiegłym tygodniu Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile w Polsce. T-Mobile jest operatorem sieci komórkowej, w której mógłby wprowadzić takie zabezpieczenia dla użytkowników telefonów, ale także umożliwia dostęp do Internetu mobilnego. Nie wiadomo, jaki rodzaj reklamach chciałoby blokować-Mobile.

Branża internetowa widzi pomyśle firmy szereg problemów, ale głównie zagrożenie dla obecnego modelu finansowania Internetu. - Takie kroki mogą mieć negatywny wpływ na rozwój polskiej branży interaktywnej i reklamowej. Nieprzemyślane decyzje mogą również dotknąć samych użytkowników sieci komórkowej – ostrzega IAB Polska. – Plany T-Mobile dotyczące blokowania reklama, a tym samym odcinanie  wydawców od źródeł finansowania stawia dalsze funkcjonowanie tego segmentu pod dużym znakiem zapytania. Co więcej, niosą one ze sobą poważne wątpliwości natury prawnej – mówi Maciej Wicha, członek zarządu IAB Polska.

Jak dodaje Piotr Kowalczyk, prezes organizacji, z ekspertyzy IAB wynika, że takie działania mogłyby być nielegalne, bo naruszałyby integralność treści oferowanych przez operatorów internetowych. – Operatorzy tworzą wspólnie ekosystem, który bazuje na obowiązującym na całym świecie modelu. To treści są powodem powstawania infrastruktury, a nie odwrotnie – podkreśla IAB Polska.

W ubiegłym roku rynek reklamy w sieci w Polsce był według IAB Polska i PwC wart 1,58 mld zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Internet jest najszybciej rosnącym medium reklamowym w Polsce.