Zarobić na wirtualnych fanach

W ciągu dwóch ostatnich miesięcy na Allegro zostało sprzedanych 1,3 miliona fanów różnych stron na Facebooku - wynika z raportu Manubia.pl

Publikacja: 10.01.2012 18:48

Zarobić na wirtualnych fanach

Foto: AFP

Jest popyt, jest podaż. Na Allegro można znaleźć setki aukcji oferujących fanów na Facebooku - pisze portal Interaktywnie.com. Ceny zaczynają się już od siedmiu złotych za 100 użytkowników lubiących daną stronę. Nabywcy są, bowiem wciąż pokutuje przekonanie, że liczy się ilość, a nie jakość, choć w wielu przypadkach kupujący nie ma pewności, czy konta, za które płaci, nie są fałszywe.

Handel pojedynczymi fanami na Allegro kwitnie. Jak wyliczyli specjaliści z serwisu Manubia.pl, monitorującego największe serwisy aukcyjne w Polsce i za granicą, tylko w ciągu listopada i grudnia liczba sprzedanych fanów przekroczyła 1,3 miliona. W sumie w tym okresie wystawione zostały około 323 aukcje, a łączna wartość fanpage'y wyniosła 77 429 złotych.

Jednak szacowane obroty dla najlepszych sprzedawców nie są bardzo imponujące. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy 2011 roku najwięcej zainkasował użytkownik FBMediaMarketing, którego przychód mógł wynieść niecałe 13 tysięcy złotych, przy liczbie 138 tysięcy sprzedanych fanów. To daje raptem 0,09 złotego za fana.

Inną częścią jest sprzedaż całych fanpage'y. Oferowane są zazwyczaj bez ustawionego „vanity url" (wygodnego, skróconego adresu na Facebooku), jednak z nazwy profilowane są pod konkretne branże. W ciągu listopada i grudnia na Allegro nie została sprzedana żadna duża farma fanów.

Łączna liczba sprzedanych fanpage'y wyniosła 30, aukcji wystawiono 17. W sumie sprzedanych zostało ponad 98 tysięcy użytkowników Facebooka za kwotę 2 973 złotych - czyli 0,03 złote za fana.

Poza fanami i całymi fanpage'ami, na Allegro można kupić również głosy w konkursach - "lajki". Sporo konkursów na Facebooku rozwiązywanych jest na podstawie liczby kliknięć "Lubię to", co nie jest zgodne z regulaminem serwisu. Co ciekawe, wiele aukcji oferuje głosy nie tylko na "Lubię to", ale także pod kątem konkursów w aplikacjach. Ciężko stwierdzić, jak wtedy wygląda kwestia uwierzytelnienia głosu, jednak z pewnością dużo prościej jest je weryfikować, niż po samych "lajkach".

W sumie w ciągu dwóch miesięcy na Allegro zostało sprzedanych 125 pakietów, zawierających łącznie 3 880 głosów. Ich koszt to 1 375 złotych. To daje średni wynik 0,35 złotych za jeden głos.

Kolejną gałęzią ekosystemu jest sprzedaż zaproszeń do wydarzenia. Z opisów wynika, że po zakupie zaproszenie na to wydarzenie otrzymuje określona liczba osób. Jednak czy są to osoby istniejące faktycznie i to czy takie dołączenie do wydarzenia faktycznie zareklamuje nas wśród ich znajomych – ciężko stwierdzić. Oferty zapewniają, że tak.

Łącznie sprzedano 57 pakietów, zawierających łącznie 473 500 zaproszeń, za łączną sumę 1 036 złotych.

- W danym okresie na Allegro pojawiło się blisko 1000 aukcji ze słowem „Facebook". Niestety nie ma jeszcze kategorii „Facebook" i podkategorii „sprzedam fanów". Dlatego musieliśmy przejrzeć wyniki ręcznie. Jak się okazało ekosystem handlowy FB to nie tylko lajki czy farmy fanów, ale na przykład reklama, kupony na reklamę, futerały z logo FB, papier toaletowy z nadrukowaną tablicą czy rozmaite skrypty - komentuje Konrad Latkowski z Manubia.pl.

W analizie pominięte zostały aukcje z ofertami reklam na fanpage'ach, sprzedaży kodów doładowujących FBAds i skryptów. Jednak liczby sprzedanych fanów są dość spore, co może tłumaczyć, dlaczego niektóre polskie strony mają niską aktywność użytkowników.

- Takie działania sprawdzają się na krótką metę. Można pochwalić się szefostwu szybko zdobytą znaczną liczbą fanów, ale nie będą oni zbyt aktywni. Z doświadczenia swojego i znajomych zawsze okazywało się, że takie pakiety fanów to w większości „martwe dusze" lub osoby przypadkowo „złapane" na naszą stronę - mówi Łukasz Dębski, strategy manager z agencji Socializer. - To, co na początku mogło okazać się okazją, prędzej czy później może być problemem – będziemy mieli na swojej stronie kilkaset nieaktywnych fanów lub liczba ich po jakimś czasie mocno zmaleje, bo osoby „odfanują" się a na naszej stronie i nie będzie żadnej interakcji.

Jest popyt, jest podaż. Na Allegro można znaleźć setki aukcji oferujących fanów na Facebooku - pisze portal Interaktywnie.com. Ceny zaczynają się już od siedmiu złotych za 100 użytkowników lubiących daną stronę. Nabywcy są, bowiem wciąż pokutuje przekonanie, że liczy się ilość, a nie jakość, choć w wielu przypadkach kupujący nie ma pewności, czy konta, za które płaci, nie są fałszywe.

Handel pojedynczymi fanami na Allegro kwitnie. Jak wyliczyli specjaliści z serwisu Manubia.pl, monitorującego największe serwisy aukcyjne w Polsce i za granicą, tylko w ciągu listopada i grudnia liczba sprzedanych fanów przekroczyła 1,3 miliona. W sumie w tym okresie wystawione zostały około 323 aukcje, a łączna wartość fanpage'y wyniosła 77 429 złotych.

Pozostało 81% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?