Reklama
Rozwiń

iPadem mini Apple czyni wyłom w swojej taktyce

Wczoraj wieczorem koncern z Cupertino pokazał wreszcie tańszą wersję swojego kultowego tabletu. Jest też iPad czwartej generacji

Publikacja: 24.10.2012 02:20

iPad Mini jest największym zwrotem w strategii Apple'a od czasu, kiedy dwa lata temu na rynek trafił pierwszy 10-calowy iPad. Mniejszy tablet może stać się przebojem, który podtrzyma dominację Apple'a na rynku – twierdzą analitycy firmy brokerskiej Topeka Capital, prognozując sprzedaż 5–7 mln iPadów Mini w czwartym kwartale tego roku.

W Polsce iPada Mini i iPada czwartej generacji będzie można kupić od 2 listopada.

Według tajwańskiej firmy DigiTimes 7-calowy tablet to format przyszłości, który już wkrótce będzie stanowić 60 proc. rynku. Sprawa jest prosta: mniejszy sprzęt oznacza niższe ceny. – Istnieje ogromne zapotrzebowanie na tablety z przekątną 7 cali. Apple nie mógł dłużej ignorować takiej konkurencji – uważa Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy Core, dystrybutora oprogramowania AVG w Polsce.

iPad Mini ma ekran o przekątnej 7,9 cala, czyli wielkości dwóch trzecich pełnowymiarowego iPada. Zgodnie z przewidywaniami nie jest to perfekcyjny – i jednocześnie drogi – wyświetlacz klasy Retina. Mniejszy iPad jest za to cienki jak ołówek – ma 7,2 mm grubości i waży 0,3 kg, czyli o ponad 50 proc. mniej od swojego większego brata. Chodzi tu o zaprezentowanego również we wtorek iPada czwartej generacji – tablet o jeszcze lepszych parametrach niż poprzednik (dwukrotnie szybszy procesor, nowy wyświetlacz Retina). Ceny tego ostatniego nie są niespodzianką – zaczynają się od 499 dol. iPad Mini ma kosztować od 329 dol. za wersję 16 GB z Wi-Fi. Badania pokazują jednak, że za mniejszy tablet Apple'a amerykańscy klienci byliby skłonni zapłacić 250–270 dol. iPad Mini jest więc drogi. – Jeśli cokolwiek może zagrozić silnej pozycji Apple'a na rynku tabletów, to tylko niższa cena u konkurencji – powiedział „Rz" Craig Cartier, analityk z firmy Frost & Sullivan. – Z tej przyczyny Kindle Fire, pierwszy tablet Amazonu, szybko zagarnął przyczółek rynku zaraz obok iPada, oferując konkurencyjną cenę 199 dol. na starcie, podczas gdy 10-calowe urządzenie Apple'a zaraz po premierze kosztowało 500–800 dol.

Według firmy Asymco w ciągu minionego roku sprzedano w USA ponad 5 mln tabletów Kindle Fire, co daje im jedną piątą tamtejszego rynku. Apple obawia się najbardziej konkurencji ze strony Nexusa 7, taniego i przebojowego tabletu Google'a, którego sprzedaż, wedle prognoz, w tym roku może sięgnąć 8 mln sztuk. Poważnym konkurentem iPada Mini jest też Galaxy Tab 7.0, mniejszy tablet Samsunga – firmy, która opanowała już około 8 proc. rynku tych urządzeń na świecie.

Wskutek ekspansji tanich tabletów z systemem Android Apple'owi ubywa udziału w tym lukratywnym torcie: od 2010 r., kiedy sięgał 83,5 proc., w tym roku ma się zmniejszyć do 69 proc. – prognozuje firma Gartner.

IDC przewiduje, że w 2012 r. na świecie sprzedanych zostanie aż 117,1 mln tabletów.

 

Tablety podkopują polski rynek PC

Tegoroczna sprzedaż tabletów w Polsce może nawet przekroczyć 500 tys. sztuk – podaje firma analityczna IDC. W 2011 r. rozeszło się 120 tys. tych urządzeń. Zdaniem Damiana Godosa, analityka IDC, wzrost popularności tabletów w naszym kraju podgryza popyt na pecety. – W III kwartale 2012 r. nastąpił dramatyczny spadek sprzedaży komputerów stacjonarnych, o ponad 20 proc. rok do roku, podczas gdy rynek notebooków spadł jedynie o 1 proc. – twierdzi specjalista. Popularne są też chińskie tablety z Androidem, w cenie poniżej 1000 zł, które stanowią ok. 20 proc. sprzedaży.

iPad Mini jest największym zwrotem w strategii Apple'a od czasu, kiedy dwa lata temu na rynek trafił pierwszy 10-calowy iPad. Mniejszy tablet może stać się przebojem, który podtrzyma dominację Apple'a na rynku – twierdzą analitycy firmy brokerskiej Topeka Capital, prognozując sprzedaż 5–7 mln iPadów Mini w czwartym kwartale tego roku.

W Polsce iPada Mini i iPada czwartej generacji będzie można kupić od 2 listopada.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji