Miliard tabletów zaleje rynek

Tyle urządzeń trafi na światowy rynek w ciągu najbliższych pięciu lat - przewiduje ABI Research

Publikacja: 29.01.2013 16:54

Zainteresowanie tabletami rośnie wszędzie na świecie, ale liderem, jeśli chodzi o liczbę kupowanych

Zainteresowanie tabletami rośnie wszędzie na świecie, ale liderem, jeśli chodzi o liczbę kupowanych urządzeń wciąż są Stany Zjednoczone

Foto: Bloomberg

To pięciokrotnie więcej niż udało się sprzedać dotychczas – szacuje firma ABI Research. Na koniec 2012 roku na świecie było bowiem według szacunków 200 mln elektronicznych tabliczek. – Prognozujemy, że w ciągu kolejnych pięciu lat na rynek trafi dalszy miliard tabletów – podają analitycy ABI Research w najnowszej prognozie. Ich prognoza jest zgodna z ostatnimi szacunkami firmy IDC, która zakłada, że w ciągu najbliższych czterech lat na świecie sprzeda się ponad 922 mln tych urządzeń.

700 tys.

- ?szacowana sprzedaż tabletów na polskim rynku w 2012 roku według IDC

Według firmy NPD Display Search, w przeciwieństwie do ubiegłego roku, gdy prym na rynku wiodły 9,7-calowe iPady, ten rok i kolejne lata będzie czasem małoekranowych tabletów. W tym roku elektroniczne tabliczki o przekątnej ekranu 7-8 cali będą stanowiły już 45 proc. wszystkich sprzedanych (108 mln), podczas gdy udział 9,7-calowych w sprzedaży spadnie do 17 proc. (41 mln).

Zainteresowanie tabletami rośnie wszędzie na świecie, ale liderem, jeśli chodzi o liczbę kupowanych urządzeń wciąż są Stany Zjednoczone. Według NPD Display Search, w Ameryce Płn. sprzeda się w tym roku 35 proc. wszystkich tabletów (czyli 85 mln sztuk). Kolejne będą Chiny (65 mln tabletów, 27 proc. wszystkich). Ale i w Europie użytkowników tych urządzeń przybywa (patrz wykres). W Chinach największą popularnością cieszą się lokalne marki tabletów.

Podobną tendencję widać w Polsce, gdzie, jak podawaliśmy niedawno, prawie połowę sprzedanych elektronicznych tabliczek (a było ich według szacunków ok. 700 tys.) stanowiły te tańsze, z niższej półki. Ten trend potwierdzają internetowe sklepy i porównywarki cen. – Wyniki naszych zestawień wyraźnie pokazują, że mijający rok i najbliższe miesiące to czas tabletów, zwłaszcza tych w atrakcyjnych cenach. Na rynku tabletów swoją okazję wykorzystały rodzime marki, takie jak GoClever, Kiano, czy Modecom. Coraz mocniej do świadomości klientów przebija się też chiński Ainol – komentował w raporcie Agito.pl Patryk Wojtas, manager produktu w tej firmie. Z zestawienia Agito wynika, że sprzedaż tabletów w grudniu ubiegłego roku wzrosła rok do roku około dwudziestokrotnie. W porównywarce Nokaut.pl kategoria tabletów zanotowała w ubiegłym roku niemal dwukrotny wzrost zainteresowania użytkowników.

Tabletowy boom przekłada się na rozwój rynku mobilnych aplikacji i transakcji internetowych. Badanie ABI Research pokazuje, że już ponad jedna piąta właścicieli tabletów wydaje na rozmaite opcje i usługi, z których korzysta dzięki tabletom, ponad 50 dol. miesięcznie. A niecałe 10 proc. wydaje już każdego miesiąca ponad 100 dol.

W popularności aplikacji i fakcie, że właściciele elektronicznych tabliczek są skłonni za nie płacić, wielkie nadzieje pokładają wydawcy prasy. Z badania przeprowadzonego przez firmę Roslow Reseach dla stowarzyszenia Alliance for Audited Media (AAM) wynika, że najwięcej płatnych dla czytelników rozwiązań tworzonych jest dla użytkowników iPadów (ma je 56 proc. wydawców). 42 proc. wydawnictw zarabia na użytkownikach iPhone'ów, 38 proc. – na właścicielach urządzeń Kindle'a, a prawie jedna trzecia (31 proc.) – na posiadaczach Nooków.

W Polsce tabletowe wersje są już standardem wśród gazet codziennych. O ile np. tygodniki opinii szybko podchwyciły nowa modę, kolorowe magazyny, zwłaszcza kobiece, dopiero w tym roku czeka rozkwit w tym segmencie rynku.

Wprowadzenia wersji tabletowych nie wyklucza największe Wydawnictwo Bauer (wydaje m.in. „Twój Styl" i „Panią"), a w styczniu z wersją na iPada ruszył dwutygodnik „Viva!" wydawany przez Edipresse Polska, jako pierwszy tytuł w takiej formie z portfolio tego wydawcy.

To pięciokrotnie więcej niż udało się sprzedać dotychczas – szacuje firma ABI Research. Na koniec 2012 roku na świecie było bowiem według szacunków 200 mln elektronicznych tabliczek. – Prognozujemy, że w ciągu kolejnych pięciu lat na rynek trafi dalszy miliard tabletów – podają analitycy ABI Research w najnowszej prognozie. Ich prognoza jest zgodna z ostatnimi szacunkami firmy IDC, która zakłada, że w ciągu najbliższych czterech lat na świecie sprzeda się ponad 922 mln tych urządzeń.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie