Coraz więcej pieniędzy na mobilną reklamę

W USA jej udział w rynku prawie się w ubiegłym roku podwoił – wynika z najnowszego podsumowania PwC i IAB

Publikacja: 21.04.2013 16:41

Coraz więcej pieniędzy na mobilną reklamę

Foto: Bloomberg

Na jednym z największych rynków reklamowych na świecie -  w USA- w ubiegłym roku udział reklamy mobilnej w wydatkach na reklamę internetową zwiększył się z 5 proc. do 9 proc. To znaczy, że firmy zainwestowały w nią już ponad 3 mld dol., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze ok. 1,5 mld dol.

Cały rynek reklamy internetowej za oceanem był w 2012 roku wart 36,6 mld dol. – podały IAB i PwC we wspólnym raporcie. To oznacza wzrost w porównaniu z 2011 rokiem o 15 proc. W samym czwartym kwartale rynek znów pobił rekord i dobił do 10,3 mld dol. – Te liczby pokazują, że marketerzy uznają już rolę wielu ekranów, z których korzystają internauci. Zwłaszcza reklama mobilna rośnie, bo mobilne technologie swojej wszechstronności zaczynają być w ciągu dnia nieodzowne: od porannej drogi do pracy do wieczornego oglądania materiałów wideo – komentuje w raporcie Randall Rothenberg, prezes IAB.

W związku z tym, że coraz bardziej powszechne staje się wchodzenie do Internetu z tabletów czy smartfonów, na korzyść mobilnych odsłon wyszukiwarek tracą tradycyjne – ich udział w rynku reklamy w sieci lekko spadł: z 47 proc. do 46 proc.

Boom na tablety i smartfony wspiera rynek

Jak szacuje w swoim najnowszym raporcie eMarketer, w tym roku w USA mobilne wyszukiwarki zagarną z rynku już 3,59 mld dol., czyli prawie jedną piątą wszystkich wydatków reklamodawców na promocję w wyszukiwarkach (przy 11 proc. w 2012 roku). Ale to i tak nic w porównaniu ze wzrostami, jakie czekają te część rynku za oceanem w kolejnych latach. W 2017 roku rynek reklamy w mobilnych wyszukiwarkach ma tam według prognoz tej firmy być wart już 12,88 mld dol., czyli nieco ponad połowę wszystkich pieniędzy wydawanych na wyszukiwarki w ogóle.

Wzrosty to zasługa wciąż rosnącej sprzedaży urządzeń mobilnych, m.in. właśnie na amerykańskim rynku. –Według naszych szacunków w 2012 roku w USA było już 121 mln smartfonów i 94 mln tabletów – podaje firma.

A będzie coraz więcej. Globalne prognozy IDC mówią o tym, że w tym roku uda się sprzedać już 190 mln tabletów (o prawie 49 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 918,5 mln smartfonów (27 proc. więcej niż w 2012 roku), podczas gdy sprzedaż komputerów stacjonarnych kolejny rok z rzędu się skurczy.

Lepsze nastroje reklamodawców

Polski oddział IAB jeszcze nie podsumował ubiegłego roku. Zarząd stowarzyszenia prognozował, że w ubiegłym roku nasz rynek reklamy mobilnej był na dobrej drodze do przekroczenia po raz pierwszy w historii wpływów na poziomie 2 mld zł. Według danych domu mediowego Starlink, reklama w sieci była jedyna, prócz kinowej, na którą wydano tu więcej niż przed rokiem.

Z najnowszej sondy Światowego Centrum Badań nad Reklamą WARC nastroje wśród reklamodawców zaczynają się już jednak w końcu powoli poprawiać. Przeprowadzana cyklicznie wśród marketerów ankieta mająca ustalić nastroje panujące w branży służy do wyliczenia globalnego indeksu, który na poziomie 50 pkt. oznacza neutralny stosunek do sytuacji na rynku. Po kilkunastu miesiącach utrzymywania się poniżej tego poziomu (czyli wskazywaniu minorowych nastrojów na rynku) indeks WARC w kwietniu znów wzrósł: tym razem do 52,9 pkt. To czwarty miesiąc z rzędu, gdy wskaźnik rośnie i utrzymuje się powyżej 50 pkt.

PwC

Na jednym z największych rynków reklamowych na świecie -  w USA- w ubiegłym roku udział reklamy mobilnej w wydatkach na reklamę internetową zwiększył się z 5 proc. do 9 proc. To znaczy, że firmy zainwestowały w nią już ponad 3 mld dol., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze ok. 1,5 mld dol.

Cały rynek reklamy internetowej za oceanem był w 2012 roku wart 36,6 mld dol. – podały IAB i PwC we wspólnym raporcie. To oznacza wzrost w porównaniu z 2011 rokiem o 15 proc. W samym czwartym kwartale rynek znów pobił rekord i dobił do 10,3 mld dol. – Te liczby pokazują, że marketerzy uznają już rolę wielu ekranów, z których korzystają internauci. Zwłaszcza reklama mobilna rośnie, bo mobilne technologie swojej wszechstronności zaczynają być w ciągu dnia nieodzowne: od porannej drogi do pracy do wieczornego oglądania materiałów wideo – komentuje w raporcie Randall Rothenberg, prezes IAB.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie