Jak dowiedziała się „Rz", nowego wykonawcę badania internetowego Megapanel Polskie Badania Internetu wyłonią dopiero na przełomie tego i przyszłego roku. O wykonywanie badania ubiega się siedmiu dużych graczy: Gemius, AGB Nielsen Media Research, GFK Polonia, comScore Inc., Interactive Research Center i MillwardBrown. Gra toczy się o niebagatelną kwotę. Obecnie PBI rocznie płaci Gemiusowi za wykonywanie Megapanelu 2,5 mln zł.
– Nie musi to być jednak tyle samo po wyborze nowej firmy. Badania mają zostać rozszerzone, być może więc właściciele PBI zdecydują o zwiększeniu tej kwoty – mówi „Rz" Andrzej Garapich, prezes PBI. Właścicielami PBI są Agora, Onet.pl, Interia.pl, Wirtualna Polska, GG Network (właściciel Gadu-Gadu), Murator, Polskapresse, Ringier Axel Springer Polska i Redefine (właściciel Ipli).
– Do zainteresowanych wykonywaniem badania firm PBI wyśle teraz swoje oczekiwania wobec badania i poczeka na odpowiedzi. Potem przeprowadzimy testy zaproponowanych metodologii, by zobaczyć, jak zapowiedzi sprawdzają się w praktyce. Po wyborze firmy, czego spodziewamy się na przełomie 2013 i 2014 roku, damy jej jeszcze pół roku na wdrożenie badania – mówi Garapich. Wyników pierwszych badań przeprowadzonych przez nowo wybraną firmę nie ma się więc co spodziewać wcześniej niż za rok.
W piątek PBI opublikowało opóźnione kwietniowe badania Megapanelu. W czołówce rankingu grup witryn doszło do przetasowań. To skutek nowej zasady ich grupowania, które wywołały w branży burzę. Rada badania zdecydowała, że o tym, która witryna będzie wliczana do danej grupy w Megapanelu, nie będą już decydowały zapisy w bazie Who.is, ale upublicznione rejestry usługodawców i grup usługodawców. To spowodowało np., że w rankingu powstał nowy silny gracz ze zliczenia wyników Grupy Allegro i Grupy GG Network (patrz: wykres). Grupa Allegro jest właścicielem GG Network, więc według nowych zasad muszą być liczone łącznie. Po zmianach Grupa Onet przegoniła też Youtube.com.